Esapekka Lapin toinen kausi Hyundain MM-rallitiimissä osoittautui yhtä lailla vaikeaksi kuin ensimmäinenkin. Omat haasteensa ratin taakse ovat heittäneet niin muuttunut rooli kuin muuttunut autokin.
LUE MYÖS: Lähteet: Esapekka Lappi kokee karun kohtalon
Lappi on jakanut tänä vuonna Hyundain kolmatta autoa Dani Sordon ja Andreas Mikkelsenin kanssa. Talli lähti kauteen tavoittelemaan sitä yhä puuttuvaa kuljettajien MM-titteliä, ja Thierry Neuvillen sekä Ott Tänakin rinnalla kierrätetyn kolmikon roolia ei ole tarvinnut missään kohtaa arvuutella.
– Jo ennen kautta kun kävimme sellaisen palaverin läpi, että mitkä kenenkin tehtävät tulevat olemaan, niin se lyötiin selväksi, että mikä se kolmosauton rooli on tänä vuonna, Lappi kertoo MTV Urheilulle.
Tätä roolia tähdennettiin tammikuisessa tiedotteessa, jossa kerrottiin Lapin, Sordon ja Mikkelsenin antavan tukensa Neuvillen ja Tänakin mestaruuspyrkimyksiin. Rooli on ristiriitainen siihen nähden, että kaikki kuljettajat haluavat aina voittaa.
– Selvästi Hyundailla tehdään sitä herkemmin, eikä pelätä pelata sitä peliä jo alusta asti, jopa alkukaudesta asti. Pelikirjan säännöt ovat olleet tosi selkeät koko vuoden.
Vaikka sitä ei ennakkoon mitenkään teroitettu, Hyundai on taistellut – ja taistelee yhä – myös valmistajien mestaruudesta. Johtomarginaali Toyotaan nähden on 17 pistettä, kun kaksi kisaa on vielä ajamatta.
Kauden kolmanneksi viimeisessä kisassa Chilessä Lapin rooli tallin kolmantena kuljettajana liittyikin jo enemmän merkkimetaruuspuoleen.
LUE MYÖS: Esapekka Lappi paljasti uutta tietoa keskeytyksestään – Hyundai pelasi Chilessä kovaa peliä
– Chile oli vähän vaikea kun tiesi, että tavoite oli ajaa pelkästään, ei nyt jämäpisteistä, mutta olla siinä jonkinlaisessa taistelussa mukana, jos käy jotain. Se vie syöttöä pois, kun annetaan tuollainen tehtävä. Muissa kisoissa se ei ole ollut noin selvää, että alusta asti lähdetään ajamaan niin sanotusti hiljaa.
Isoja muutoksia autoon
Kolmen kolmoskuskin kierrätyksellä ongelmaksi saattaa muodostua myös esimerkiksi ajotuntuman puute.
Lappi ajoi tänä vuonna helmikuussa Ruotsissa, maaliskuussa Keniassa, heinäkuussa Latviassa, heinä-elokuussa Suomessa ja syyskuussa siis Chilessä. Varsinkin lähes neljän kuukauden ajotauolta Latviaan palaaminen osoittautui vaikeaksi.
Omat vaikeutensa ovat aiheutuneet myös autoon täksi kaudeksi tehdyistä muutoksista.
– Meille luokiteltiin vuodenvaihteessa uudet geometriat eteen ja taakse. Takapään kori jäykistyi myös jonkin verran. Sinne tuli uusi takakelkka, tai apurunko se on varmaan suomeksi – eli se, missä voimansiirto on takana ja tukivarret kiinni.
– Se muuttui se perä niin paljon, että mitkään säädöt eivät sitten toimi enää. Viime vuonna ajoin autoon sellaiset perussäädöt, joilla pystyi aina varmasti lähtemään, mutta nyt ne eivät sitten kelvanneet. Keniaankin taisin lähteä Ruotsin säädöillä, kun ei ollut mitään muuta, millä aloittaa sitä rallia, kun sinnekään ei ajettu testiä.
Lappi on jo aiemmin tänä vuonna kertonut, että Hyundain uusi auto on säätöjen puolesta erittäin herkkä.
– Se toimii tosi kapeassa ikkunassa, ja sen kapean ikkunan löytäminen on välillä kyllä tosi vaikeaa. Siihen saadaan toivottavasti parannusta tulevaisuudessa, että se ikkuna tulisi vähän leveämmäksi, niin auto toimisi paremmin monissa olosuhteissa eikä olisi niin tarkka niistä säädöistä.
Suomen-tapahtumat syynissä
3:28
Teknisistä yksityiskohdista ja säätöihin liittyvistä ratkaisuista ei yleensä hiiskuta ulospäin. Eikä toki monista muistakaan asioista.
Kuljettajat saavat monesti olla haastatteluissa kieli keskellä suuta; totuus on yhtä, puheet jotain aivan toista. Lapin mukaan siihenkin tottuu.
– Skodalla ei saanut koskaan sanoa mitään. Ikinä autossa ei ollut vikaa, vaikka autossa olisi ollut paljonkin vikaa. Sitä ei ikinä saanut sanoa. Siitä myös rangaistiin, jos siitä meni mainitsemaan. Tiedotteissa ja kaikissa he panivat sen aina kuljettajien syyksi, oli se sitten mikä tilanne käytännössä vain. Siellä se oli tosi raakaa, ja sieltä asti sen on oppinut ja tottunut siihen, että ne pitää vain pitää sisällä ne asiat. Enkä nyt tarkoita, etten olisi itse tehnyt virheitä. Totta kai olen, Lappi sanoo.
– Paljon spekuloidaan aina, niin media kuin katsojat, että kuka ansaitsee minkäkin paikan. On paljon sellaisia asioita, jotka jäävät yleisöltä pimentoon ja joista me kuskit pidämme suut kiinni ja otamme omille niskoillemme. Jyväskylän-keskeytys on muun muassa sellainen asia.
TAUSTA: Näin Esapekka Lappi kommentoi katkeraa keskeytystään
Lappi oli perjantaiaamuna Jyväskylässä varsin kelvollisessa vauhdissa. Eroa kärkeen oli viiden pätkän jälkeen alle kymmenen sekuntia, mutta taistelu päättyi iltapäivän ensimmäisellä erikoiskokeella kapealla ja pehmeällä metsäautotiellä, johon ensimmäinen ajokerta oli kaivanut valtavat urat.
Lappi menetti urissa autonsa hallinnan, ja auto otti osumaa aivan tien vieressä olleeseen puuhun ja sinkoutui siitä vielä keula edellä toiseen.
– Jos löytää kuvamateriaalia,näkee, mitä siinä käy. Olen ottanut sen aika lailla omille harteilleni, että se oli mun virhe, mutta kun katsoo videoita ulkoa päin, niin huomaa, että se ei välttämättä olekaan. Se ei näy jokaisessa videossa, vaan sen pitää olla tietystä kuvakulmasta otettu.
MTV Urheilun asiantuntija Jari Ketomaa sanoo yhden tilanteesta kuvatun katsojavideon perusteella, että Lapin oikean takapyörän tukivarsi oli ehdottomasti katkennut jo ennen osumia puihin.
– Tukivarsi katkeaa, ja pyörä kääntyy vinoon. Kaikkihan sen tajuaa, että se osoittaa sinne puuhun päin. Kun auto laskeutuu tiehen, se lähtee menemään enemmän sivuttain sitä puuta päin, Ketomaa sanoo.
– Kun paino tulee ulkopuolelle, silloinhan se auto olisi lähtenyt etenemään. Sitten kuljettaja painaa kaasua, jolloin takapyörä kääntää autoa kohtisuoraan tien suuntaisesti. Nyt kun takapyörä ohjaa autoa puuta kohti, se oikein vetää puuhun päin.
Ketomaan mukaan on täysin mahdotonta arvioida, olisiko auto osunut puuhun ehjällä tukivarrella vai ei.
– Se oli ihan millimetripeliä. Hyvin paljon todennäköisempää olisi ollut selvitä ilman noin katastrofaalista lopputulosta, jos se pyörä ei olisi lähtenyt irti.