Esapekka Lappi lähtee Keski-Euroopan ralliin parantamaan suoritustaan kolmen heikosti sujuneen rallin jälkeen.
Chilessä matka päättyi keskeytykseen, Kreikassa Lappi oli viides ongelmien jälkeen ja Jyväskylässä Hyundai-kuljettaja ajoi ulos. Nyt tilanne on nollattu.
– Aina se toimii, kun menee kotiin vaan. Huono putki päällä. Pari omaa virhettä takan, ja Kreikka ei ollut meistä kiinni, Lappi sanoo.
Tshekissä, Saksassa ja Itävallassa ajettava Keski-Euroopan ralli on vasta kauden kolmas puhdas asfalttikisa.
– On vähän outoa, että niitä on tasan neljä tänä vuonna. Olisi kiva, jos olisi enemmän, Korsika on kiva ja Espanjahan oli ihan paras, se on selvä, Lappi pohtii.
– Pitäisi saada enemmän. Ei tarvitse olla puolet ja puolet, mutta yksi-kaksi lisää, ainakin yksi.
Koska asfalttiralleja on MM-rallin kalenterissa sen verran vähän, ei testipäiviä ole kertynyt kovin montaa.
– Ei ole hirveästi asfalttiautoa pystynyt tehdä. Tietysti kun ei le rallejakaan niin ei se haittaa. Mutta kun on kuitenkin muutama ralli, niin ei auton kanssa pääse sinuiksi, Lappi pohtii tilannetta.
Osa kuljettajista testasi autoa asfaltilla ennen tämän viikonlopun rallia, mutta Lapin osalta hänen testipäivänsä säästettiin, jotta se auto kestäisi paremmin soralla.
– Säästettiin minun testipäivä loppuvuoteen. Meillähän on ollut pieniä ongelmia kardaanin kanssa, se on ollut pikkuinen ropleema. Mennään hakkaamaan sitä tuonne Ranskaan, koetetaan saada se kunnolla paskaksi, Lappi veistelee.
Suomessa, jossa Lappi voi testata ilman rajoituksia, kardaani ei pieksämäkeläisen mukaan hajoa.
– Koetetaan nyt mennä hajottamaan se sinne Ranskaan, Lappi naureskelee.
Lappi saa myös kysymyksen sopimuskuvioista. Katso pääkuvan videolta, mitä suomalainen kysymykseen vastaa.