Osassa suomalaisista kouluista toteutetaan uudenlaista oppimisideologiaa, mikä on johtanut laajoihin opetustapojen muutoksiin.
Muun muassa Yle uutisoi Lappeenrantalaisesta Pontuksen koulusta, missä radikaalit muutokset ovat aiheuttaneet useita kanteluita opetuksen järjestämisestä ja osa oppilaista ovat vaihtaneet koulua.
Helsingin yliopiston dosentin Hannele Cantellin mukaan koulut voivat muuttaa perinteisiä opetustapoja, koska tapoja toteuttaa opetusta ei ole tarkasti määritelty opetussuunnitelmassa.
– Suomalainen opetussuunnitelma antaa raamit opetukselle, mutta ei niin tiukasti määrittele miten niitä asioita tulee tehdä. Opetussuunnitelman perusteet määrittelee tavoitteet, mutta tavoitteita voi toteuttaa monella tapaa.
– On reilua myöntää, että ylilyöntejä on varmaankin tapahtunut.
Opettajat velvollisia arvioimaan omaa opettamista
Cantellin mukaan kunnissa on innostuttu kokeilemaan erilaisia tapoja toimia, minkä vuoksi hyvin erityyppinen opetustapa on mahdollista. Cantell kuitenkin huomauttaa, että kuntien ja koulujen tulee muistaa, että yksi opetustapa ei sovi kaikille lapsille.
Opetushallituksen opetusneuvos Marjo Rissanen puolestaan kertoo, että opettajien tulisi jatkuvasti arvioida omaa opetustapaansa laadun varmistamiseksi.
– Opetussuunnitelmassa on määritelty tarkasti jokaiselle oppiaineelle tavoitteet ja sisällöt.
– Opetuksen järjestäjällä on velvollisuus arvioida omaa toimintaansa ja sehän on suomalaisessa järjestelmässä hyvä, että sallitaan erilaiset kokeilut ja tekeminen, Rissanen sanoo.
Cantell painottaa, että vanhoja opetustapoja ei pitäisi jättää täysin pois, vaan vanhojen tapojen yhdistäminen uusiin työtapoihin takaisi parhaan oppimistuloksen.