EU:n kaavaileman uudistuksen aikataulu ja valmistelu huolettaa.
Kaksi kolmesta suuryrityksestä pitää EU:n niin sanottua taksonomiauudistusta myönteisenä askeleena, mutta sen toteutustapa mietityttää, ilmenee Elinkeinoelämän keskusliiton kyselystä.
Taksonomia eli kestävyysluokittelu tarkoittaa sitä, että EU haluaa vauhdittaa ilmastotavoitteiden toimeenpanoa kytkemällä yhteen yritysten rahoitus ja investointien ilmasto- ja ympäristövaikutukset.
Mitä kestävämpi investointihanke on, sitä helpommin ja edullisemmin sen voi olettaa saavan jatkossa rahoitusta.
EK:n mukaan sääntelyn sisältö on kuitenkin vielä monella tapaa auki, eikä siihen ole ehditty riittävästi varautua.
Jo ensi vuonna voimaan tulevan uudistuksen aikataulu ja valmistelu huolettaa siten yrityksiä. EU-komissiolta odotetaan esitystä asiasta ensi viikolla.
– Suomalaisten kärkiyritysten yleinen suhtautuminen taksonomiaan on myönteinen, kunhan uudistus toteutetaan viisaasti. Huolena on se, että sen valmistelu on ollut hätäistä ja poliittisesti värittynyttä, kertoo EK:n toimitusjohtaja Jyri Häkämies tiedotteessa.
Hänen mukaansa yritysten viesti on selvä: teollisuutemme vähähiilisiä energiamuotoja tulisi kohdella taksonomiassa oikeudenmukaisesti ja neutraalisti, niiden todellisten ilmastovaikutusten perusteella.
Maakaasun asema on herättänyt kiistaa
Uudistuksessa on herättänyt kiistaa erityisesti maakaasun asema. Suomen Kuvalehden mukaan yhdeksän ryhmän jäsenistä on uhannut erolla sen jälkeen, kun komission alustava ehdotus listan sisällöstä vuosi julkisuuteen maaliskuussa.
Luonnoksen mukaan listalle oltaisiin hyväksymässä muun muassa kaasuvoimalaitoksia. Päätöstä on perusteltu sillä, että kaasuvoimaloilla voidaan korvata vielä enemmän päästöjä aiheuttavia hiili- ja öljyvoimalaitoksia.
Häkämies korostaa, että myös kaasu on turvattava siirtymävaiheen energialähteenä.
EK:n teettämällä kyselyllä selvitettiin 50 suomalaisen suuryrityksen arvioita EU-taksonomiasta.
Uudistus on selvityksen mukaan suuryrityksille vielä etäinen, vaikka se tuo niiden rahoitukseen ja raportointivelvollisuuksiin merkittäviä muutoksia mahdollisesti jo alkuvuodesta 2022.