Autoteollisuuden mahtimaa Saksa asettui poikkiteloin, kun EU oli jo päättämässä uusien polttomoottoriautojen myynnin kiellosta tulevaisuudessa.
EU ja Saksa ovat päässeet yhteisymmärrykseen uusien diesel- ja bensiiniautojen myyntikiellosta EU:n alueella vuoteen 2035 mennessä.
EU-komission varapuheenjohtaja Frans Timmermans kertoo asiasta Twitterissä.
– Olemme päässeet Saksan kanssa sopimukseen synteettisten polttoaineiden (efuels) käytöstä tulevaisuudessa, Timmermans kirjoittaa.
Synteettinen polttoaine valmistetaan teollisesti.
EU-parlamentti hyväksyi kieltopäätöksen jo helmikuussa, ja asia vaikutti menevän läpi. Parlamentissa päätös syntyi äänin 340–279.
EU joutui kuitenkin lykkäämään asiaa koskevaa äänestystä maaliskuun alussa, kun autoteollisuuden mahtimaa Saksa kertoi viime hetkillä vaativansa lisävakuuksia siitä, että synteettisiä polttoaineita käyttävien polttomoottoriautojen myynti sallitaan myös vuoden 2035 jälkeen.
Myöhäistä vastalausetta pidettiin poikkeuksellisena
Vastalausetta pidettiin poikkeuksellisena, koska EU:n jäsenmaat olivat hyväksyneet kiellon jo viime vuonna.
Saksan liikenneministeri Volker Wissing sanoi tuolloin, että jos äänestys olisi pidetty, Saksa ei olisi antanut suostumustaan.
– Olemme aina tehneet selväksi, että Euroopan komission tulisi tehdä ehdotus siitä, miten synteettisiä polttoaineita voidaan käyttää vuoden 2035 jälkeen, Wissing sanoi.
Myös toinen merkittävä autonvalmistajamaa Italia ilmoitti vastustuksestaan.
Saksalainen autoyhtiö Porsche tuottaa pilottilaitoksessaan Chilessä synteettistä polttoainetta, joka valmistetaan vedestä ja hiilidioksidista. Porche kertoi tiedotteessaan joulukuussa, että pilottivaiheessa synteettistä polttoainetta on tarkoitus tuottaa noin 130 000 litraa vuodessa.