EU:n parlamentti on hyväksynyt audiovisuaalisia mediapalveluita koskeviin sääntöihin tulevat päivitykset.
VIDEO: Näin onnistut poistamaan katseluhistoriasi Netflixissä!
Uudistuksien tarkoituksena on suojata lapsia haitalliselta sisällöltä, suitsia mainontaa ja parantaa eurooppalaisten tuotantojen asemaa.
Audiovisuaalisten mediapalveluiden uudet säännöt koskevat niin televisioyhtiöitä kuin myös uudempia suoratoistoalustoja, kuten Netflixiä, HBO:ta, YouTubea ja Facebookia.
Tämä kaikki muuttuu
Uusilla säännöillä varmistetaan, että palvelutarjoajat torjuvat väkivaltaan, vihaan ja terrorismiin yllyttäviä sisältöjä sekä luovat järjestelmän, jossa haitallinen sisältö on helppo ilmiantaa. Jos ilmoituksia asiakkailta tulee, toimiin täytyy ryhtyä.
Myös lasten tv-ohjelmien tuotesijoittelua koskevat säännöt uudistuvat ja lasten tietosuoja täytyy turvata. Uudella tietosuojajärjestelmällä taataan, että audiovisuaalisen median tuottajien keräämät tiedot eivät päädy kaupalliseen käyttöön.
Jatkossa mainonnan osuus saa olla enintään 20 prosenttia lähetysajasta aamukuuden ja iltakuuden välillä sekä parhaaseen katseluaikaan iltakuuden ja puolenyön välillä, mikä jättää tv-yhtiöille mahdollisuuden joustavuuteen mainosten sijoittelussa.
Enemmän eurooppalaista
Uusilla säännöillä myös varmistetaan, että 30 prosenttia suoratoistopalveluiden videovalikoimasta on jatkossa oltava eurooppalaista tuotantoa. Tavoitteena on tukea eurooppalaisen audiovisuaalisen sektorin kulttuurista monimuotoisuutta.
Ennen sääntöjen astumista voimaan EU:n ministerineuvoston on vielä hyväksyttävä direktiivi. Sääntöjen tultua voimaan EU-mailla on 21 kuukautta saattaa säännöt osaksi kansallista lainsäädäntöä.
Voidakseen toimia EU-maissa myös yhdysvaltalaisten suoratoisto- ja sosiaalisen median palveluiden täytyy noudattaa sääntöjä. Sitä, miten laajoja muutokset tulevat olemaan näissä palveluissa, on vielä vaikea arvioida.
Lähde: Euroopan parlamentti