EU:n parlamentissa äänestetään loppuviikosta siitä, miten kasvipohjaisia lihankorviketuotteita saa jatkossa nimetä.
Lihantuottajien mukaan kasvishampurilaiset tai soijanakit johtavat kuluttajia harhaan. Suomalainen europarlamentaarikko pelkää kasvinakkikeskustelun peittävän julkisuuden ilmatilan EU:n suurelta maatalouspaketilta.
Kasvisburgerit, soijanakit ja punajuuripihvit ovat viime vuosina löytäneet tiensä suomalaisten ruokapöytiin. Tällä viikolla EU-parlamentissa pohditaan osana laajaa maatalouspakettia, johtavatko sanat kuten hampurilainen tai nakki kuluttajaa harhaan silloin, kun kyseessä on kasvipohjainen tuote. Aiheesta äänestetään näillä näkymin torstai-iltana tai perjantaiaamuna.
Varsinkin Ranskassa ja Saksassa lihateollisuus kannattaa linjaa, jossa burgereiksi ja makkaroiksi saisi nimetä vain lihaperäisiä tuotteita. Maatalousvaliokunnassa istuva kokoomuksen europarlamentaarikko Petri Sarvamaa kuvailee tilannetta kasvismakkarafarssiksi.
– Jos joku haluaa syödä kasvipohjaista pihvinmuotoista läpyskää tai nakin muotoista nakkia, niin se on ihan sama miksi niitä kutsutaan. Eihän tämä ole kansalaisen näkökulmasta järkevää sääntelyä. Tässä ei tiedä, pitäisikö itkeä vai nauraa, niin kuin kuluttajan roolissa, Sarvamaa parahtaa.
Sarvamaa ja muut kriitikot pelkäävät, että nyt EU:n maatalouspolitiikan suuret linjat jäävät paitsioon, yleisön suunnatessa katseensa vegeburgereihin. Käsittelyssä olevaan maatalouspakettiin kuuluu yli 2000 muuta äänestettävää kohtaa, ja kokonaisuus vaikuttaa EU-maiden kansalaisten tulevaisuuteen enemmän, kuin kaupan hyllyiltä löytyvien tuotteiden nimet.
– Surullistahan tässä on se, että EU:n yhteisen maatalouspolitiikan uudistuksen eteen on tehty kaksi ja puoli vuotta töitä, ja tämä on se asia, joka nousee esiin. Mutta en rupea vetämään yhtäläisyysviivoja siihen, että tämä taas kertoo, kuinka älytön EU on, Sarvamaa toteaa.
”Ei kuluttaja ole niin hoopo”
Pouttu on yksi perinteikkäistä lihataloista, joka on vastaan taistelemisen sijaan loikannut kasvipohjaisten korvikkeiden kelkkaan.
Yritys lanseerasi lihatuotteidensa rinnalle kasvipohjaisten elintarvikkeiden Muu-tuoteryhmän. Sitä luotsaa toimitusjohtaja Mikko Karell Poutusta irrottautuvan, kasvistuotteisiin keskittyvän Meeat Food Tech Oy:n puikoissa. Poutun kasvipohjaisten makkaroiden, nakkien ja pihvien nimille ei olla vielä ryhdytty edes pohtimaan luovia vaihtoehtoja, vaan EU:n kantaa asiaan odotetaan maltillisesti. Karell luottaa kuluttajien harkintakykyyn.
– Pakkausmerkinnät ovat varsinkin Suomessa hyvin selkeitä nykyään, toki maailmallakin. Ei kuluttaja ole kuitenkaan niin hoopo, että ei lukisi mitä on ostamassa, Karell arvelee.
Lue myös: Kekseliäimmät kasvistuotteet jäljittelevät lihaa tarkasti ja jopa tihkuvat "verta" – tästä huolimatta punainen liha käy kaupaksi lähes entiseen malliin
Tällä hetkellä Suomen elintarvikelainsäädäntö määrittelee raamit lihavalmisteita jäljittelevien tuotteiden nimille. Jos tuotteessa on kasviksia lihan sijaan, sen tulee käydä ilmi tuotteen nimessä tai brändissä. Eläimeen tai ruhonosaan viittaavat nimet kuten kasvisfilee, ovat kiellettyjä. Vuosi sitten sen huomasi myös Pouttu, joka yritti alun perin lanseerata kasvistuotteitaan kasvilihana. Nimi oli käännetty englannista, jossa tunnetaan tuote nimeltä plant-based meat. Kasvilihaa ei saatu myydä suomalaiskappojen hyllyillä.
Kasvipohjaisten lihankorvikkeiden suosio on yllättänyt
Kävi kasvismakkaroiden ja vegepihvien nimille mitä hyvänsä, yli 20 vuotta liha-alalla työskennellyt toimitusjohtaja Karell näkee tuotteiden tulevaisuuden valoisana.
– Tämä on yllättänyt meidät ihan täysin. Kuluneen vuoden aikana kysyntä on ollut tosi isoa, enkä ole vastaavaa lanseerausta koskaan aiemmin ollut tekemässä niin, että joku tietty tuoteryhmä näin kehittyy, itsekin punaisesta lihasta luopunut Karella kertoo.
Seuraavaksi Pouttu pyrkii pääsemään kasvistuotteillaan Pohjois-Euroopan markkinoille.