Kauden 2017 loppuun mennessä F1-autoissa on jopa kolmannes nykyistä enemmän downforcea, uskoo Force India -tallin tekninen johtaja Andy Green.
Green vastaili saksalaisen Auto Motor und Sportin kysymyksiin koskien tulevan kauden mullistuvia autoja. Tähän asti on ollut tiedossa, että autot, renkaat sekä siivet levenevät ja tallit pystyvät vaikuttamaan aerodynaamisiin ratkaisuihinsa nykyistä enemmän.
- Ne ovat leveämpiä, matalampia ja niissä on leveämmät renkaat. Muistatte 1980- ja 90-lukujen autot. Visuaalisesti se on hyvä suunta. Minä pidän näistä autoista, Green kommentoi autojen ulkonäköä.
Yksi sääntömuutoksen tarkoitus on ollut pudottaa kierrosajoista jopa viisi sekuntia pois downforcea ja pitoa lisäämällä. Greenin mukaan muutos kaudesta toiseen siirryttäessä on valtava.
- Alkukaudesta (downforce kasvaa) 20-25 prosentilla ja loppukaudesta vielä enemmän. Veikkaan, että 30-35 prosenttia. Se on suurin muutos, jonka olen koskaan nähnyt.
Entä kompensoiko lisääntyvä ilmanvastus pidon tuomaa mutkavauhtia?
- Ilmanvastus kasvaa, mutta se johtuu lähinnä leveämmistä renkaista. Uskon, että ilmanvastus lisääntyy 5-10 prosentilla, Green vastaa.
Sen sijaan tulevien autojen suoranopeus putoaa hieman. Greenin mukaan suorilla, joissa autot ajavat nykyään noin 330 kilometrin tuntivauhtia nopeudet putoavat arviolta 20 km/h.
Muutosten myötä esimerkiksi Barcelonan radan kolmosmutkan pystyy paukuttamaan helposti lämä pohjassa, kun tähän asti kuskit ovat joutuneet hieman nostamaan jalkaa kaasulta. Hitaan Unkarin radan kakkossektorin mutkayhdistelmä nopeutuu puolestaan merkittävästi ja mutkat pystyy ajamaan lisääntyneen pidon takia entistä tiukemmin.
- Uskon, että Unkarissa kierrosajat putoavat kolmella tai neljällä sekunnilla, Green arvioi.
Yksi asia, joka luo epävarmuutta tallien laskelmiin, on rengasvalmistaja Pirellin tulevan kauden suunnitelmat. Jos italialaisyhtiö nostaa ilmanpaineiden alarajaa turvallisuussyistä, se vaikuttaa heti autojen mekaaniseen pitoon mutkissa.