F1-kuljettajat, -tallit, mekaanikot, insinöörit ja muut sadat työntekijät ovat siirtyneet päättämään ennennäkemätöntä kisaputkea Silverstoneen.
Ylälaidan videolla Itävallan GP:n startti, näyte hetkestä, jolloin kuljettajan pään täytyy olla virkeänä.
MAINOS
F1-kisaputki jatkuu C Morella –
seuraavaksi Silverstone!Perjantai: Harjoitukset klo 11.55 ja 15.55
Lauantai: 3. harjoitukset klo 12.55, aika-ajo klo 15.55
Sunnuntai: Britannian GP klo 15.55, ennakkotunnelmat klo 14.30!Kaikki F1-kauden ajojaksot suorina C Morella.
LUE MYÖS: Miksi Mercedes heitti F1-kisassa jättimokan tehneen työntekijänsä bussin alle?
F1-sarjan historiassa ei ole koskaan aiemmin ajettu kolmena perättäisenä viikonloppuna. Eikä tahti sinänsä helpota, yhden väliviikon jälkeen ajetaan vielä kaksi kisaa perättäisinä viikkoina, kunnes on kesätauon aika. Ranskan, Itävallan ja Britannian GP:n putki vaatii kuljettajilta ja heidän valmentajiltaan erityisjärjestelyitä. Voimavaroja ei parane hukata mihinkään ylimääräiseen.
Suomalainen Pyry Salmela on Toro Rosso -kuski Pierre Gaslyn henkilökohtainen valmentaja. Gaslyn kohdalla kolmen viikon puristus on kenties kaikkein kovin, Ranskan GP oli hänelle uran ensimmäinen kisa kotimaassa ja Itävallan kisa puolestaan tallin emoyhtiön Red Bullin kotikilpailu.
– Numero yksi on energia. Kuljettajat kyllä palautuvat kisasta, mutta koko kisaviikko on itsessään aina pitkä ja kuluttava. Velvollisuuksiin kuuluu median hoitaminen, insinööritapaamiset ja muu vastaava, joten päivät ovat helposti 10-12-tuntisia, Salmela kertoo MTV Sportille.
– Tiimit toimivat hieman eri tavoin, joten velvollisuuksien määrässä on eroja. Ideaalitilanteessa velvollisuuksien määrä säädetään minimiin, ettei patteri tyhjene radan ulkopuolella, mutta Ranska oli Pierren kotikisa ja Spielberg Red Bullin kotikisa, joten kiirettä on riittänyt.
Harjoitukset, aika-ajo ja itse osakilpailu vaativat riittävän palautumisen, mutta koko viikon kokonaiskuorman hallitsemisessa riittää pähkäiltävää.
Logistiikassa erityisjärjestelyt
Talleille kolmen viikon rutistus on vielä kovempi kuin kuljettajille. Tiimeillä on omat hospitality- ja edustustilat kisojen yhteydessä, mutta esimerkiksi Red Bullin tallipäällikkö Christian Horner kertoi, että heidän fasiliteettinsa lähtivät suoraan Ranskasta Britanniaan, niiden kuskaaminen edestakaisin Euroopan halki ei ollut mitenkään mahdollista. Toki Red Bullilla oli kotikisan myötä Itävallassa mahdollisuus soveltamiseen.
F1-työntekijöiden rytmi on joka kisaviikonloppuna äärimmäisen tiukka. Normaalistikin purkaminen alkaa heti sunnuntaina kisan päätyttyä ja siirtyminen aloitetaan jo seuraavana yönä tai aikaisin maanantainaamuna: seuraavalla radalla kun pitää painaa hommia jo keskiviikkona täyttä häkää. Kilometrejä kertyy rekka-autoissa tuhansia.
Valtavin kuorma tulee raa’an työn raatajille, kuten mekaanikoille. Vapaapäiviä ei pahemmin ole ja jos kuljettaja sattuu runttaamaan autonsa esimerkiksi harjoituksissa, remontti venyttää päivää entisestään. Ja pitkien päivien jälkeen lähdetään kohti uutta kisapaikkaa.
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.
Unen merkitys on valtava
Kun päivät venyvät, kuskin täytyy huolehtia kaiken kiireen keskellä olennaisimmista asioista.
– Kisaruuhkassa pitää huomioida kaikki tukitoimenpiteet: energian hallinta, logistiikka, ravinto sekä palautuminen, eli ennen kaikkea tärkeintä on laadukas ja riittävä unen määrä. Formula 1 on kognitiivisesti äärimmäisen vaativa kestävyyslaji, jossa virhemarginaalien ero on minimaalien pieni. Pääkopan täytyy olla virkeä, kun auton rattiin hypätään, Salmela linjaa.
– F1-kuskit rakastavat ajamista ja se on heidän työnsä paras asia, joten siinä mielessä he vain nauttivat, kun pääsevät kisaamaan. Kuskit ovat myös tottuneet kovaan ja hektiseen aikatauluun, joten siinä mielessä kolmen kisan rypistys ei ole ylitsepääsemätön este, hän jatkaa.
McLaren-kuski Fernando Alonso totesi aiemmin, että hän yrittää säästää energiaansa kaikessa. Alonson kausi on siinä mielessä erikoinen, että hän ajaa F1-kisojen lisäksi WEC-kestävyysajoja, joten Alonsolla on itse asiassa Silerstonessa jo viides perättäinen kisaviikonloppu menossa. Ensin Kanadan F1-kisa, sitten monipäiväinen tapahtuma Le Mansin 24 tunnin ajon ympärillä ja perään kolme F1-kisaa.
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.