Lewis Hamiltonin pitkälti varmistunut formula ykkösten maailmanmestaruus sai kansainvälisen lehdistön kummastelemaan Ferrarin yhdessä hetkessä kadonnutta teknistä luotettavuutta.
Hamilton ajoi voittoon kauden viidenneksi viimeisessä kisassa Japanin Suzukassa ennen Red Bullin Max Verstappenia ja Daniel Ricciardoa. Mercedes-kuski kasvatti MM-johtonsa jo 59 pisteeseen, kun Ferrarin Sebastian Vettel keskeytti kisan jo alkukierroksilla sytytystulpan rikkoutumisen vietyä tehot moottorista.
Suomalaisista Valtteri Bottas oli neljäs ja Kimi Räikkönen viides. Kumpikin joutui starttaamaan kisaan viiden lähtöruudun rangaistus niskassaan.
Toivo Ferrarin ensimmäisestä mestaruudesta sitten vuoden 2008 oli varsin ohut jo Suzukaan tultaessa, joten italialaismedia ei aivan täysin malttiaan menettänyt jälleen yhden heikon tuloksen takia. Joka tapauksessa Singaporen, Malesian ja Japanin kisaputki toi teoriassa Mercedestä vauhdissa kiinni ottaneelle Ferrarille vain yhden nelos- ja yhden viitossijan.
– Vettelin keskeytys vain viiden kierroksen jälkeen tarkoittaa, ettei Ferrari voita (kuskien) maailmanmestaruutta, joka on jäänyt puuttumaan vuodesta 2007 lähtien, La Gazzetta dello Sportin Umberto Zapelloni viittaa Räikkösen kymmenen vuoden takaiseen MM-titteliin.
– Mutta ennen kuin kritisoidaan Ferraria, meidän täytyy muistaa, missä se oli vuosi sitten. Meidän täytyy muistaa, missä Mercedes oli, Zapelloni jatkaa.
Zapelloni huomauttaa, että vuosi sitten olisi ollut täysin mahdotonta ennustaa, että Vettel johtaa MM-sarjaa vielä syyskuun alun Monzan kisaan tultaessa.
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.
F1-romantikko Leo Turrini aloitti kisabloginsa lainaten The Doorsin kappaletta: ”This is the end my friend”.
– Tämä on tosiaan ohi. Pahimmalla tavalla. Ei ole Ferrarin tyylistä murtua tuolla tavalla, Turrini hämmästelee uutta teknistä vikaa.
– Ferrarin paradoksi: paras auto, mutta vain 22 pistettä kolmesta GP:stä, ynnää Sport Mediasetin Luca Budel.
– Lumipallo lähti pyörimään Singaporessa. Malesiassa se kasvoi ja Japanissa siitä tuli lumivyöry, kuvailee Corriere della Seran Giorgio Terruzzi.
Jokin Ferrarin laaduntarkkailussa on pettänyt, sillä Malesian imusarjavian perään Vettelin auto jäi varikolle sytytystulpan rikkouduttua. Kovan kehityskäyrän kääntöpuolella Ferrari on törmännyt teknisiin ongelmiin, joista tallipäällikkö Maurizio Arrivabene kylläkin syytti tiimin alihankkijoita.
– Kyse on vakavammasta asiasta: sitä sanotaan luotettavuudeksi. Se on vahingoittanut Ferraria kauden toisella puoliskolla. Moottoreista on yhtäkkiä tullut hauraita, kommentoi Autosprint-lehden päätoimittaja Alberto Sabbatini.
Arrivederci, Arrivabene!
Britanniassa suhtautuminen Hamiltonin melko lailla varmistuneeseen maailmanmestaruuteen jätti vähän tilaa sympatialle Ferraria kohtaan.
– Ferrari voi syyttää vain itseään. Heillä on varikon isoin budjetti, noin 330 miljoonaa euroa, mutta silti he eivät pysty voittamaan titteliä, siinä missä heidän kilpailijansa menestyvät yhtä lailla syvillä taskuilla, kirjoittaa The Times -lehden Rebecca Clancy.
The Telegraphin Jonathan McEvoy puolestaan ennusti jopa potkuja tallipäällikkö Arrivabenelle.
– Arrivabene pyöri varikkomuurilla tuolillaan tuhoon tuomitun näköisenä. Yksikään satula maailmassa ei ole niin epävakaa kuin hänellä, joka istuu korskuvan orin ohjaksissa. Tämän nöyryytyksen jälkeen tämä voi hyvinkin olla arrivederci Arrivabenelle, McEvoy toteaa.
Lewis Hamiltonille mestaruuksien määrän tasaaminen neljään Sebastian Vettelin kanssa nostaisi hänen arvoaan Britannian moottoriurheiluhistoriassa. Jack Brabhamilla ja Jackie Stewartilla on tällä hetkellä niin ikään kolme titteliä.
– Hänen voittonsa Japanissa ja MM-taistelupari Vettelin keskeytys ovat tehneet Hamiltonista tulevan mestarin, joka on valmis ottamaan paikan kaikkien aikojen menestyneimpänä brittikuskina, julistaa Guardian-lehden Giles Richards.
Vaikka Vettelin tilanne alkaa olla jo vaikeasti käännettävissä, MM-kausi on osoittanut, että käänteitä voi tapahtua nopeasti. Ferrarin parantunut iskukyky näkyy saksalaiskuskin olemuksessa.
– Jos Vettel oli lannistunut, hän peitti sen merkittävän hyvin, huomauttaa Richards.
– Ehkä neljä maailmanmestaruutta antavat saksalaiselle kyvyn laittaa musertavat pettymykset mittasuhteisiin. Tai yhtä hyvin hän on voinut tuntea, että tämä kirjoitettiin seinään jo silloin, kun hänen odotettu voittonsa katosi kipinöinä ja hiilikuidun paloina ilmaan Marina Bayn iltavaloissa, hän viittaa Singaporen kolariin.
Saksalaislehti Die Weltin Jens Bierschwale näki niin ikään tappion hyväksymisen merkkejä Vettelin halatessa tiimipomo Arrivabenea. Uusi kamppailu on silti odottamassa kulman takana.
– Häntä uhkaa koettelemus toiseltakin Mercedes-kuskilta: suomalainen Valtteri Bottas on tullut 13 pisteen päähän Vettelistä Japanin nelossijallaan, Bierschwale varoittaa.