Formula ykkösten kamppailu massiiviseksi kasvaneita lähtöruuturangaistuksia helpottaa tulevalla kaudella vain paperilla, sillä rangaistusten pienentämisen yhteydessä niiden todennäköisyys kasvaa, kun sallittua moottorimäärää kutistetaan entisestään.
Lähtöruuturangaistukset tulivat lajin vitsaukseksi vuonna 2014, kun uudet V6-hybriditurbomoottorit osoittautuivat varsin epäluotettaviksi ja vaikeiksi rakentaa. Samalla jokaisesta voimayksikön osasta alettiin sakottaa erikseen, mikä aiheutti yhdestä ylimenevästä paketista 25 lähtöruudun sanktion.
Rangaistusten jakaminen meni jo koomisen puolelle, kun Honda liittyi mukaan vuotta myöhemmin hyvin keskeneräisellä voimayksiköllään. Joinain kisaviikonloppuina ainoana Hondan moottoreilla ajanut McLaren sai kahden autonsa useista moottoririkoista jopa toista sataa ruutua rangaistuksia.
Nyt tätä tragikoomisuutta on pyritty vähentämään niin, että suurin mahdollinen rangaistus on jatkossa 15 lähtöruutua. Kun lähtösuoralla on kaudella 2018 yhä vain 20 autoa, jokainen viiden kärjen ulkopuolelle jäänyt kuski löytää itsensä joka tapauksessa joukon hänniltä.
C Moren tekninen F1-asiantuntija Ossi Oikarinen ei näe muutoksella juuri käytännön merkitystä. Tapa, jolla Kansainvälinen autoliitto FIA lisää rangaistukset lähtöjärjestykseen, saattaa kuitenkin muuttaa tehdyistä remonteista ilmoittamista.
– Pientä kikkailua siinä voi olla sen suhteen, että kun tiedät vaihtavasi moottoria, ilmoitat sen jo aikaisessa vaiheessa, koska rangaistuksethan lisätään siinä järjestyksessä kuin muutoksista on ilmoitettu, Oikarinen kertoo.
Jos siis esimerkiksi kolme kuskia saa saman 15 ruudun maksimirangaistuksen, heidät sijoitetaan joukon perälle ilmoittautumisjärjestyksessä. Ensimmäisenä moottorin vaihtamisesta ilmoittanut menee näin ollen ruutuun 18 ja viimeisenä asiasta FIA:a informoinut takimmaiseen ruutuun 20.
Renault ja Honda pulassa moottorirajoitusten kanssa
Samaan aikaan, kun sarjan kaupalliset oikeudet omistava amerikkalaisyhtiö Liberty Media on kampanjoinut monimutkaisen lähtöjärjestyskuvion purkamisen puolesta, yksittäisten rangaistusten määrä tulee todennäköisesti nousemaan, kun samaan aikaan käytettävissä olevien moottorien määrää karsitaan.
Vielä vuonna 2014 jokaisen autoon oli varattu kaudeksi viisi voimayksikköä ja määrää kutistettiin jo viime kaudeksi neljään. Nyt moottoreita saa käyttää kauden aikana vain kolme kappaletta, vaikka ajettavien osakilpailujen määrä kasvaa yhdellä 21 kisaviikonloppuun.
Näin ollen yhden voimayksikön tulee kestää peräti seitsemän kisaa, kun vuosi sitten vastaava määrä oli viisi. Muutos on siis merkittävä ja siitä on pakostakin vaikutuksia tallien toimintaan.
– Tämä perustuu moottorivalmistajien ja asiakastallien yhteiseen päätökseen. Moottoreista haluttiin halvempia ja tämä oli tapa mennä siihen. Se, että onko se oikein vain väärin, onkin sitten kokonaan toinen juttu, Oikarinen pohtii.
– Tämä saattaa tarkoittaa, ettei kaikissa treeneissä ajeta aivan täysillä tai tehdä kaikkia mahdollisia kierroksia, hän lisää.
Viime kaudella neljänkin voimayksikön kiintiössä pysyivät moottorivalmistajista vain Mercedes ja Ferrari, mutta niidenkin kohdalla esimerkiksi MM-taistelupari Lewis Hamilton ja Sebastian Vettel joutuivat kumpikin ottamaan lähtöruuturangaistuksen yhteen kisaan sallitun määrän ylittymisen takia.
Sen sijaan Renault’n moottoreilla ajavista autoista – yhtiön tehdastiimi sekä Red Bull ja Toro Rosso – vain kaksi selvisi kaudesta kuudella käytetyllä voimayksiköllä. Hondan tilanne oli vielä onnettomampi, kun kahdesta McLarenista toiseen asennettiin vuoden aikana 11 ja toiseen 12 myllyä.
Tuntuisi siis varsin erikoiselta neljän viiden vuoden mittaisen kehitystyön jälkeen, että näiden valmistajien hybridimoottorit olisivat alkavalla kaudella yhtäkkiä tuplasti pitkäikäisempiä.
– Näen sen hyvin vaikeana Renault’n ja Hondan kannalta. Mercedes ja ehkä myös Ferrari pystyvät siihen, että ne ajavat kauden läpi kolmella voimayksiköllä, mutta muut tulevat kärsimään tästä, Oikarinen sanoo,
– Myös Mersu ja Ferrari joutuvat melkein tekemään kokonaan uudet koneet, koska tässä pitää taas miettiä kestävyyttä. Kun viime kaudesta otetaan yksi moottori pois, niin koneen on kestettävä prosentuaalisesti aika paljon enemmän.
Renault’n ja Hondan asiakastalleissa tapahtui kausien välissä muutoksia, kun McLaren vaihtoi Renault-leiriin ja Toro Rosso siirtyi Hondan ainoaksi moottoriasiakkaaksi. Pahimmassa tapauksessa edessä olevat moottorirangaistukset saattavat muodostua ratkaisevaksi tekijäksi, kun Red Bull ja McLaren yrittävät tavoittaa Mercedeksen ja Ferrarin etumatkaa sarjan kärkitiimeinä.