Tässä on Mercedeksen F1-salaisuus – hurja muutos seurausta rakettiteknologian hyödyntämisestä

7.15816219
xpbimages.com
Julkaistu 11.03.2022 13:44
Toimittajan kuva
Antti Rämänen

antti.ramanen@mtv.fi

Mercedeksen F1-autoonsa tuoma radikaali uudistus ovat peräisin rakettiteknologiasta, kertoo sääntötyöryhmää vetänyt Pat Symonds.

Mercedes yllätti kilpailijansa perusteellisesti esittelemällä hyvin paljon Barcelonan testiavauksesta poikenneen auton Bahrainin viimeisissä talvitesteissä.

LUE MYÖS: Max Verstappen tiuskahti Mercedeksen laittomaksi väitetystä autosta – "Aika ruma, vai mitä?"

W13-auton sivuponttoonit olivat kadonneet lähes olemattomiin, kun Mercedes oli onnistunut paketoimaan jäähdyttimensä hyvin pieneen tilaan auton sisälle. Vielä on näkemättä, millaista suorituskykyä autosta saadaan irti, mutta ainakin ennakkotiedot kertovat simulaatioiden osoittavan vahvaa kehitystä.

Mercedeksen ratkaisu yllätti myös vuoden 2022 F1-sääntöuudistusta pohtineen työryhmän. Sen johdossa on entinen huippuammattilainen Pat Symonds.

– Se taisi olla vähän radikaalimpi kuin luulimme, Symonds myönsi Mercedeksen ratkaisusta Motorsport.comin haastattelussa.

F1-sääntöjen laatijat olivat olettaneet tiimien tarvitsevan enemmän tilaa moottorin jäähdyttimille ja niiden ilmanottoaukoille, joten Mercedeksen kylkien kaltaisia linjoja ei ollut odotettavissa.

Symonds näkee tallin lainanneen innovaatioita avaruusteknologiasta ja onnistuneen siksi kurviensa muotoilussa muita paremmin.

– Mercedeksellä taitaa olla muutama pikku kikka apunaan tässä. Esimerkiksi välijäähdytin, joka on erittäin, erittäin siisti laite. Se on vesi- ja ilmajäähdytin, joka Mercedeksellä oli jo vähän aikaa sinne, mutta tämä on uskoakseni vähän erilainen, Symonds kuvailee.

– Siksi he pystyvät paketoimaan auton vähän tiiviimmäksi kuin muut.

Kyseinen välijäähdytin on brittiläisen Reaction Enginesin käsialaa. Yhtiö on kehittänyt uudenlaista ilmaa hengittävää rakettimoottoria. Sen sivutuotteena on syntynyt ultratehokas lämmönsiirrin, josta on erityistä hyötyä F1-moottorin jäähdyttämisessä.

Symonds muistuttaa, että sivuponttoonien sisällä kulkee myös hyvin paljon sähköjohtoja. F1-autot ovat täynnä toinen toistaan edistyneempi sähköratkaisuita, joiden sijoittelu vaatii myös osaamista.

– Ihmiset ajattelevat, että sivuponttooneissa on vain jäähdyttimet ja lämmönsiirtimet, mutta siellä on totta kai myös paljon elektroniikkaa.

Tuoreimmat aiheesta

F1