F1:ssä on käyty viimeisten viikkojen ajan erittäin kiivasta keskustelua joustavista takasiivistä. Aiheeseen on monien muiden tavoin ottanut kantaa myös sarjan moottoriurheilujohtaja Ross Brawn, joka rauhoittelee kohua.
LUE MYÖS: Mercedes paljastaa: Ferrarikin yritti auttaa Valtteri Bottaksen pyörän irrottamisessa
Keskustelu siipien joustoista käynnistyi toukokuun alkupuolella ajetun Espanjan GP:n jälkeen, kun Lewis Hamilton sanoi Red Bullin takasiipien joustavan sääntöjen vastaisesti. Red Bull vastasi vihjauksiin toteamalla, että heidän takasiipensä on läpäissyt kaikki FIAn tarkistukset.
FIA toimi nopeasti ja ilmoitti ottavansa käyttöön uudet, entistä tiukemmat mittausmenetelmät 15. kesäkuuta. Mercedeksen tallipäällikön Toto Wolffin mukaan uudet testit olisi pitänyt aloittaa jo paljon aikaisemmin.
Joustavaa takasiipeä on siis mahdollista hyödyntää vielä ensi viikonloppuna ajettavassa Azerbaidzhanin GP:ssä, jossa se voi saksalaisen Auto Motor und Sportin arvion mukaan tarjota jopa puolen sekunnin eron kierrosta kohden.
Bakun katuradalla on koko F1-kauden pisin suora, ja joustava takasiipi lisää erityisesti autojen suoranopeutta, sillä siiven joustaessa sen tuottama ilmanvastus pienenee.
Tämänhetkinen käsitys F1-piireissä on, että kuusi, mahdollisesti seitsemän tallia joutuu tekemään muutoksia takasiipeensä kesäkuun puoliväliin mennessä. Mercedeksen lisäksi ainakin Aston Martin ja McLaren uskovat nykyisten autojensa läpäisevän tulevatkin testit.
Wolff on väläytellyt tekevänsä Azerbaidzhanissa jopa protestin. Hänen käsityksensä Aston Martin olisi valmis lähtemään rintamaan mukaan.
– Mielestäni FIAn on selvennettävä asiaa ennen Bakua, koska jos niin ei käy, tämä voi mennä likaiseksi, Wolff sanoi Monacossa.
Pitkän uran eri talleissa muun muassa teknisenä johtajana tehnyt Ross Brawn ei usko mahdollisten protestien tuottavan tulosta.
– FIA on ollut melko johdonmukainen tulkinnassaan. Olisin yllättynyt, mikäli tuomaristo olisi eri mieltä FIAn kanssa, Brawn sanoi ESPN:n mukaan.
– Tämä on ehkä 27. kerta, kun joustavista takasiivistä puhutaan. Olen ollut moottoriurheilun parissa 40 vuotta ja käynyt tämän saman aiheen läpi monta kertaa. Muistan, miten (Williamsin tekninen johtaja) Patrick Head hyppi meidän etusiipemme päällä, koska hänen mielestään se ei ollut riittävän äykkä. Hän halusi osoittaa tämän (FIAn kilpailunjohtajalle) Charlie Whitingille.
Brawn puhuu FIAn suorittamien testien puolesta.
– Ne ovat ainoa tapa määrittää raja sille, mitä saa tehdä. Jos läpäisee testin eivätkä kilpailijat pidä siitä, FIA voi tarkastella asiaa ja kiristää tai muuttaa testausmenetelmiä.
– En ihan oikeasti usko siihen, että ongelmaa voisi ratkaista millään muulla tavalla. Joku voi olla sitä mieltä, että siipi on liian joustava, toinen sitä mieltä, että se on ok. Siksi meillä on testejä. Sille on rajansa, mitä saa tehdä, mutta jos noudattaa vaadittua (takasiiven) rakennetta, en näe siinä ongelmaa.