F1-auton ohjaamon suojaamiseksi suunnitellut ratkaisut ovat saaneet haastajan, josta ei ainakaan kekseliäisyyttä jää puuttumaan.
Tähän asti testivaiheeseen on päässyt kaksi ideaa: Ferrarin suunnittelema Halo-turvakaari sekä Red Bullin Aeroscreen-tuulilasi, joista kumpikaan ei ole saanut valtavaa suosiota tuekseen.
Nyt F1-oikeuksia hallinnoiva Bernie Ecclestone ja Red Bullin tallipäällikkö Christian Horner saivat syyskuun Italian GP:ssä nähdäkseen entisen Ferrarin ja Williamsin insinöörin Enrique Scalabronin piirtämän suunnitelman niin sanotusta aktiivituulilasista.
Jos kuva ei aukea jutussa, avaa se uudessa ikkunassa tästä linkistä.
Motorsport.comin käsiinsä saamissa piirrustuksissa käy ilmi, että aktiivituulilasi suojaisi kuljettajaa kolaritilanteissa, muttei haittaisi näkyvyyttä tai estäisi autosta pelastautumista. Erillinen tuulilasi ja päätä suojaava kuomu tulisivat nimittäin esiin vain kolaritilanteessa ratista tehtävällä napin painalluksella tai sensorin tunnistaessa vaaratilanteen.
Suunnitelmassa tuulilasi on sijoitettu huomattavasti Aeroscreeniä kauemmas auton keulaa kohti. Lasi kuitenkin ohjaisi kuljettajan päätä kohti lentävät irtopyörät ja muun romun ohjaamon yli.
Scalabronin mukaan järjestelmä aktivoituu vain kahdessa millisekunnissa. Kolaritilanteessa myös ratavirkailijat pystyisivät nopeasti avaamaan auton katon.
Huipputeknologiaa käsittävän idean haittapuolena on sen hinta. Kansainvälinen autoliitto FIA on ollut haluton antamaan lisärahaa myös aiempien ratkaisujen jatkokehittelyyn, minkä takia Red Bull ilmoitti luopuvansa Aeroscreenin parantelusta.
FIA:n kilpailujohtaja Charlie Whiting näki suunnitelman jo tammikuussa, muttei Scalabronin mukaan innostunut ajatuksesta. Insinööri haluaisi antaa keksintönsä FIA:n kehiteltäväksi, sillä hänellä ei ole itsellään mahdollisuutta rahoittaa sen testausta.