F1:n talvitestit ovat käynnissä Bahrainissa, jossa ajetaan perjantaina, lauantaina ja sunnuntaina. McLaren on ollut tuloslistojen kärjessä jatkuvalla syötöllä. Tarkkaavaiset F1-seuraajat ovat jo ehtineet havaita brittitallin autosta viritelmän, joka voi hyvinkin heijastua alkukauden tuloksiin.
F1:ssä vuodelle 2021 tehtiin pienimuotoisia sääntöuudistuksia, kun muun muassa autojen pohjalevyjä vietiin uuteen uskoon. F1 on pyrkinyt ”yksinkertaistamaan” pohjalevyyn liittyviä ratkaisuja – riisumalla ylimääräisiä ilmanohjaamia pois.
Isoimmat sääntömuutokset ovat tulossa kaudelle 2022, jolloin F1-autojen ulkomuoto menee merkittävällä tavalla uusiksi.
Nyt McLaren on saattanut löytää porsaanreiän, joka antaa heille etua kauden alkuvaiheille.
McLaren piilotteli autonsa takaosaa uuden menopelinsä julkistustilaisuudessa. Tämä johti spekulaatioihin siitä, yrittääkö talli peitellä jotain mullistavaa ratkaisua.
LUE MYÖS: Valtteri Bottas käytti tilanteen häikäilemättömästi hyväkseen: tutkaili silmä kovana Red Bullin varjelemaa salaisuutta – "Harvoin pääsee noin lähelle"
Nämä epäilyt ovat osoittautuneet oikeiksi, sillä F1-testeissä McLarenin autosta paljastui merkittävä uudistus.
McLarenin uuteen MCL21-autoon on haettu tupladiffuusorin tyylistä ratkaisua, joka muistetaan muun muassa kaudelta 2009, jolloin Brawn GP yllätti kaikki sen nerokkailla teknisillä ratkaisuillaan. Tupladiffuusorit kiellettiin Brawn GP:n mullistuksen jäljiltä.
Useissa tämän kauden F1-menopeleissä auton pohjalevy päättyy taka-akselin kohdalle, josta ilmavirtaa ohjataan takapään diffuusoriin. MCL21-autossa pohjalevyä on viety pidemmälle ja diffuusorin ympärille on rakennettu poikkeavia ilmanohjaimia, jotka viittaavat vahvasti tupladiffuusorimaiseen ratkaisuun. Viritelmä on tarjonnut McLarenille lisää pitoa.
Tulostaululla tämä on heijastunut siihen, että McLarenin Daniel Ricciardo ja Lando Norris ovat olleet jatkuvasti kärkisijoilla.