Neljässä F1-tallissa insinöörinä toiminut Ossi Oikarinen pitää tuulitunneleiden kieltämistä historiallisena ratkaisuna, joka muuttaisi tallien rakennetta merkittävästi.
Formula ykkösten strateginen työryhmä äänesti viime viikon kokouksessaan tuulitunneleiden kieltämisen puolesta osana lajin kulurakenteiden pienentämissuunnitelmia. Asia vaatii vahvistuksekseen vielä loppuvuodesta F1-komission ja FIA:n moottoriurheiluneuvoston hyväksynnän.
Neuvottelupöydässä istuvista talleista Ferrari, Mercedes ja Williams vastustivat ajatusta, mutta kolme muuta tallia saivat taakseen F1-sarjan kaupallisia oikeuksia hallinnoivat FOM:n ja Kansainvälisen autoliiton FIA:n tuen.
– Jos se menee tuollaisena läpi, se on iso askel formula ykkösille. Mielenkiintoinen muutos ja aika radikaalikin, Oikarinen kommentoi.
Ajatusta vastustavat tallit ovat investoineet tuulitunneleihinsa miljoonia euroja, joten vastarinta on ymmärrettävää. Oikarinen muistuttaa, että päätös kolahtaisi myös esimerkiksi Toyotan Kölnissä sijaitsevaan tuulitunneliin, jota pienemmät F1-tallit käyttävät suunnittelussaan.
– Silloin siitä tulee kapasiteetiltaan paljon tyhjempi. Tiimien täytyy yhtäkkiä keksiä myös omille tuulitunneleilleen muuta käyttöä, Oikarinen sanoo.
Kulut seuraavat tekniikasta toiseen?
Tuulitunneleiden vastustajat ovat olleet kriittisiä kiellosta syntyviä säästöjä kohtaan vetoamalla muun muassa siihen, että tallit joutuisivat suuntaamaan resursseja tuulitunneleiden sijasta CFD-tietokonemallinnokseen.
Oikarisen mukaan CFD-menetelmä on hyödyllinen, mutta auton vieminen sen pohjalta suoraan radalle on nykyisten testirajoitusten aikakaudella erittäin haastavaa.
– Kyllähän sillä pystytään paikkaamaan ja se on pakko oppia nopeasti. Tiimeille tulee uusi haaste ja niiden on pakko muuttaa työskentelytapojaan, Oikarinen näkee.
– Henkilökuntarakennekin tulee muuttumaan, koska CFD-osaajia tarvitaan lisää ja toisaalta perinteiset tuulitunnelin mallirakentajien työt kuolevat pois.
Tallit ovat pyrkineet kiinnittämään aerodynamiikan osaajiaan pitkillä sopimuksilla, joten äkillinen tuulitunneleiden lakkauttaminen on niille myös taloudellinen rasite.
Siviiliautopuolelle Oikarinen povaa uudistuksesta mahdollista hyötyä, sillä formula ykkösten panostuksen kohdistaminen CFD-ohjelmistoihin veisi kyseistä tekniikan alaa huiman askeleen eteenpäin.