Kimi Räikkösen kisan ratkaisseet kierrosajat kertovat karua kieltä siitä, missä Lewis Hamilton voitti suomalaiseen nähden aikaa.
Räikkönen nousi kisan puolivälin jälkeen upealla ohituksella Hamiltonin ohi kilpailun kolmoseksi. Hän voitti aikaa heti perään tulleella varikkokäynnillään ja johti Mercedes-kuskia jo yli kuudella sekunnilla.
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.
Tämän jälkeen Mercedeksen vauhti viikonlopun kovimmilla renkailla oli murhaavaa. Hamilton napsi tasaisesti jopa 0,6 sekuntia Räikköstä nopeampia kierrosaikoja, minkä jälkeen tiimi päätti hyökätä suomalaisen kimppuun vielä kisan kolmannella varikkostopilla 16 kierrosta ennen ruutulippua. Tässä vaiheessa Kimin johto oli enää 2,1 sekuntia.
Räikkönen jäi radalle vain yhden kierroksen ajaksi, jonka aikana Ferrari päätti vastata Mercedeksen strategiaan samalla ratkaisulla. Hamiltonin varikkokäynnin aikana Räikkönen ei kuitenkaan pystynyt tekemään nopeaa kierrosta kuluneilla kovilla renkaillaan, vaan kierroksesta tuli suomalaiselle ainoastaan 6,7 sekuntia etua vastustajaan nähden.
Kun Ferrari otti Räikkösen seuraavalla kierroksella sisään, Hamilton teki superpehmeillä (eli viikonlopun kovuuksista keskimmäisellä) kisansa siihen asti nopeimman kierroksensa 1.48,617, joka oli peräti 10 sekuntia Kimin ulostulokierrosta nopeampi. Hän ehti hyvin Räikkösen eteen ja nappasi kolmannen sijan takaisin itselleen.
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.
Vertaamalla Räikkösen tekemää kierrosaikaa Hamiltonin varikkokäynnin aikana Hamiltonin stopin jälkeiseen aikaan huomataan, että hallitseva maailmanmestari voitti näiden kahden kierroksen aikana peräti 3,3 sekuntia.
Ferrarin toinen vaihtoehto olisi ollut jättää Räikkönen radalle kovemmilla renkailla ja yrittää sinnitellä niillä maaliin asti. Tällöin Hamilton olisi joutunut aloittamaan takaa-ajamisen lähes puolen minuutin takamatkalta. Hänen superpehmeillä tekemät ensimmäiset kierrosaikansa olivat noin kaksi sekuntia Räikkösen viimeisiä pehmeillä tekemiä aikoja nopeampia, joten ero olisi kuroutunut nopeasti kiinni.
Räikkönen oli itse sitä mieltä, että kovimmilla renkailla olisi päässyt maaliin, mutta Ferrarin tallipäällikön Maurizio Arrivabenen mukaan kuski joutui laittamaan taistelussa Hamiltonia vastaan renkaat aivan liian koville, että niissä olisi riittänyt suorituskykyä ruutulipulle asti.
Olisiko Hamilton pystynyt siitä huolimatta ohittamaan Räikkösen Marina Bayn ahtaalla katuradalla, se jää arvoitukseksi.
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.