Perinteikäs F1-talli Ferrari vastustaa ensi kaudelle tulevan budjettikaton laskemista alle 145 miljoonan dollarin (134 miljoonan euron). Tallipäällikkö Mattia Binotto varoittaa tallin jopa pohtivan sarjan jättämistä, jos budjettikatto lasketaan liian alas.
F1-säännöt muuttuvat ensi kaudella, kun budjettikatto astuu voimaan. Tallit pääsivät viime kesänä sopuun 175 miljoonan dollarin (noin 161 miljoonan euron) budjettikatosta, mutta alkukauden F1-kalenterin sotkenut koronavirus on avannut keskustelut uudestaan.
Viime aikojen neuvotteluiden ehdotuksissa ensi kauden budjettikatto asettuisi sittenkin 145 miljoonaan dollariin, mikä ei kuitenkaan ole kelvannut kaikille. Esimerkiksi Ferrari on tiukasti tätä vastaan. Jos budjettikatto asetetaan liian alas, joutuu legendaarinen italialaistalli pohtimaan F1-tulevaisuuttaan tarkasti.
– 145 miljoonan dollarin raja on jo uusi ja vaativa pyyntö verrattuna siihen, mikä asetettiin viime kesäkuussa. Sitä ei voi saavuttaa ilman huomattavia uhrauksia, varsinkin meidän henkilöstöosastolla. Jos se laskisi vielä alemmas, emme haluaisi joutua siihen asemaan, jossa meidän pitäisi katsoa muita vaihtoehtoja toteuttaaksemme meidän kilpa-ajon DNA:tamme, Ferrarin tallipäällikkö Mattia Binotto vihjaa The Guardianille.
LUE MYÖS: Tallipäällikkö esitti hätähuudon omiensa puolesta: F1 tuli yllätetyksi housut kintuissa – "Meidän täytyy toimia nyt"
Binotto ymmärtää, että koronaviruspandemia on tuonut F1-maailmaan suuria haasteita, mutta se ei anna syytä tehdä hätiköityjä päätöksiä. Muutoksissa piilee myös riskinsä.
– Meillä on F1:ssä kaikenlaisia talleja erilaisilla ominaisuuksilla. Ne operoivat eri maissa, ovat eri lainsäädäntöjen alla ja heillä on omat tapansa työskennellä. Sen takia ei ole yksinkertaista tehdä rakenteellisia muutoksia yksinkertaisesti leikkaamalla kuluja suoraviivaisella tavalla, Binotto painottaa.
– Olemme kaikki tietoisia, että F1 ja koko maailma elää vaikeita aikoja koronaviruspandemian vuoksi. Nyt ei ole kuitenkaan aika reagoida kiireessä, koska on riskialtista tehdä päätöksiä tämän hätätilanteen takia arvioimatta kaikkia seuraamuksia.
F1-sarjaa pidetään moottoriurheilun kuninkuusluokkana, joka vetää yleisöä, autonvalmistajia ja yhteistyökumppaneita puoleensa. Binotton mukaan radikaalit kululeikkaukset voivat pahimmillaan vaikuttaa myös sarjan imagoon.
– F1:n on oltava moottoriurheilun kärjessä teknologialtaan ja suorituskyvyltään. Sen on oltava houkutteleva autonvalmistajille ja sponsoreille, jotka haluavat olla mukana tässä arvostetuimmassa sarjassa. Jos rajoitamme kustannuksia liikaa, on vaarana, että tasomme laskee huomattavasti ja olemme lähempänä alempia sarjoja, Binotto varoittaa.