Ferrarin tallipäällikkö Maurizio Arrivabene ei sulata rengasvalmistaja Pirellin selitystä Sebastian Vettelin takarenkaan puhkeamisesta.
Vettel menetti sunnuntaina palkintopallipaikan, kun hänen oikea takarenkaansa räjähti viimeistä edellisellä kierroksella. Saksalaiskuski sätti Pirelliä eikä uskonut italialaisyhtiön selitystä renkaan liiallisesta kulumasta.
Pirellin mukaan Ferrarin yritys selvitä maaliin yhdellä pysähdyksellä oli ylioptimistinen ja johti renkaan tuhoutumiseen. Tallipäällikkö Arrivabene hämmästelee lausuntoa.
– Meillä on kaikkien muiden tallien tapaan Pirellin insinööri, joten mitä luulette hänen tekevän? Ei hän ole tuolla purkkaa jauhamassa, vaan tarkistamassa renkaita ja seuraamassa kaikkia tekemiämme vetoja ja antamassa tiimille dataa, Arrivabene sauhusi.
– Me emme saaneet mitään varoitusta. Voin osoittaa sen paperilta. Meidän insinöörimme tarkistaa, että renkaat toimivat ja heti kun auto tulee varikolle, saamme lisää tietoa.
Vettelin jälkimmäinen stintti kovemmilla eli mediumrenkailla kesti 28 kierrosta. Pirelli kertoo tarjonneensa loppuvuodesta 2013 maksimikierrosmääriä kummallekin rengasseokselle.
– Sitä ehdotusta ei hyväksytty. Siinä tarjosimme kovemmalle renkaalle maksimikestoksi 50 prosenttia kisapituudesta ja pehmeämmälle 30 prosenttia.
– Näissä Span olosuhteissa se olisi rajoittanut medium-seoksen maksimikierrosmäärän 22 kierrokseen, Pirelli kertoi tiedotteessaan.
Vettel kertoi pelastuneensa vakavilta seurauksilta vain sillä tuurilla, ettei renkaan räjähdys tapahtunut 200 metriä aiemmin Eau Rouge -mutkassa. Perjantain harjoituksissa Mercedeksen Nico Rosbergin takarengas pamahti ja aiheutti auton spinnauksen. Tässäkin tapauksessa auto pysyi radalla eikä törmännyt seinään. Sekä Vettel että Rosberg vaativat asian puimista ennen kahden viikon kuluttua ajettavaa Monzan kisaa.
Lähteet: ESPN F1, Motorsport.com