Ferrari-kuski Sebastian Vettel syytti kovin sanoin rengasvalmistaja Pirelliä takarenkaansa räjähtämisestä formula ykkösten Belgian GP:ssä, mutta yhtiön mukaan syy oli Ferrarin taktiikassa.
Vettel menetti renkaan repeytymisen myötä kisan kolmannen sijansa ja jäi 12:nneksi. Hän sätti kisan jälkeen Pirelliä ja sanoi välttyneensä täpärästi vakavilta seurauksilta, kun rengas pamahti juuri nopean Eau Rouge -mutkan jälkeen.
Saksalaiskuski odotti, että Pirelli keksii hänen ja aiemmin viikonloppuna Nico Rosbergin renkaiden räjähtämisen syyksi todennäköisesti auton ongelmat. Tämä ei aivan toteutunut, mutta Pirelli syytti asiasta silti Ferraria.
– Rengas oli ikänsä päässä, joten kun teet niin, mikä tahansa rengas maailmassa aiheuttaa ongelmia, vastasi Pirellin moottoriurheilujohtaja Paul Hembery.
Vettel yritti kaikkien yllätykseksi ajaa maaliin yhdellä pysähdyksellä, vaikka kisataktiikoiksi puntaroitiin lähinnä kahden ja kolmen stopin strategioita. Hän kävi kierroksella 14 vaihtamassa kovat renkaat ja joutui lopussa puolustautumaan Lotuksen Romain Grosjeania vastaan. 28 kierroksen stintti päättyi rengasrikkoon päätöskierroksella.
– Ferrari ajatteli selvästi, että he saavat yhden pysähdyksen onnistumaan, Hembery sanoi.
– Renkaat on arvioitu kestämään noin 40 kierrosta, mutta se on vain arvio. Kisan olosuhteet voivat muuttaa sitä. Jotkut tekijät vaikuttavat moottoriurheilussa niin, ettei se ole tarkka tieto. Muut tallit ottivat selvästi eri suunnan.
– Jos kisa olisi ollut kierroksen lyhyempi, hän olisi päässyt palkintopallille ja me sanoisimme, että se oli nerokas veto, Hembery kuittaili.
Hembery pysyy edelleen näkemyksessä, että Rosbergin aiempi tapaus johtui renkaaseen tulleesta viillosta.
Lähde: F1 Fanatic