Kansainvälisen autoliiton FIA:n ilmoittama sääntötäsmennys on järkyttänyt jo pitkälle tulevan kauden F1-autonsa kehityksessä edennyttä Red Bullia, paljastaa italialainen F1-sivusto.
F1 Analisi Tecnica -sivusto kertoo FIA:n kilpailujohtajan Charlie Whitingin lähestyneen F1-tiimejä sähköpostilla, jossa täsmennetään jousitukseen liittyviä sääntötulkintoja. Täsmennys tuli sen jälkeen, kun yksi tiimeistä, sivuston mukaan mahdollisesti Mercedes, oli kysynyt Whitingilta linjausta sääntöjen harmaalla alueella liikkuvista teknisistä ratkaisuista.
Tietojen mukaan Whitingin antama sääntötulkinta tuli suurena iskuna varsinkin Mercedeksen suurimmaksi haastajaksi kauden 2016 loppupuolella nousseelle Red Bullille, joka oli vienyt autonsa kehityksen pitkälle jo syksyllä.
Red Bull oli italialaissivuston mukaan lähettänyt pääsuunnittelijansa Adrian Neweyn hyväksymät osat valmistukseen jo marraskuun lopussa, mutta Whitingin uuden linjauksen takia itävaltalais-brittiläisen tiimin on suunniteltava sekä etu- että takajousituksensa hyvin pitkälti uusiksi. Jousituksen muuttuessa talli joutuu tarkistamaan kerrannaisvaikutukset myös moniin muihin auton osa-alueisiin.
Mercedeksen yhtenä vahvuutena on viime vuosina pidetty pitkälle vietyä kehitystä jousituksessa, mutta Red Bull onnistui omalla innovaatiollaan pääsemään lähelle saksalaistallin vauhtia myös pitkillä suorilla. Kyseessä on niin kutsuttu dynaaminen kallistus, joka joustaa suorille tultaessa auton peräpäätä sen verran alaspäin, että siipien ja auton alustan kulman muuttuminen pienentää ilmanvastusta. Hitaisiin mutkiin tultaessa dynaaminen jousitus palauttaa auton asennon jälleen pystympään, jolloin mutkanopeuksiin saadaan kaikki aerodynaaminen hyöty mukaan.
Vuodenvaihteen jälkeen F1-talleilla on enää alle kaksi kuukautta aikaa hioa autojensa yksityiskohtia kuntoon ennen 27. helmikuuta alkavia Barcelonan talvitestejä.