Kimi Räikkösen ja Sebastian Vettelin epäonnisessa Singaporen kisassa kokemat vauriot saattavat pyyhkiytyä pois, sillä Ferrarilla käytössä olleet voimayksiköt olivat joka tapauksessa tulossa tiensä päähän kauden loppusuoralle lähdettäessä.
Räikkönen ja Vettel keskeyttivät molemmat Singaporen sateiden kisan avauskierroksen kolarissa, jossa Red Bullin Max Verstappen jäi heidän väliinsä. Suomalaiskuski joutui jäämään saman tien radan varteen kärsittyään osumista runsaita vaurioita.
Vettel sen sijaan yritti jatkaa matkaansa vielä pari mutkaa, kunnes hän menetti autonsa hallinnan ja rysäytti seinään. Hänen autonsa oikea kylki oli pahasti auki, ja saksalainen kertoi jäähdyttimen vääntyneen kolarin voimasta. Tästä saattoi olla pahasti haittaa moottorille.
1:34
Kun kautta on jäljellä kuusi kisaviikonloppua, Ferrari on käyttänyt kaikki koko vuodelle mitoitetut turbonsa, mutta muut voimayksikön osat se voi vielä kerran uusia loppukauden aikana ilman lähtöruuturangaistuksia. Tiimi vaihtoi nykyisen moottorinsa autoihin Silverstonen kisassa heinäkuussa, joten voimayksiköllä on ikää nyt viisi kisaviikonloppua.
Puolentoista viikon päästä ajettava Malesian osakilpailu saattoi siis olla joka tapauksessa suunniteltu paikka, jossa Ferrari ottaa viimeisen voimayksikkönsä käyttöön.
Vettel saa samalla ilmaisen tilaisuuden vaihtaa uuteen vaihdelaatikkoon. Sääntöjen mukaan samalla vaihdelaatikolla on ajettava kuusi peräkkäistä kisaa, mutta keskeytyksen jälkeen tulee aina lupa ottaa uusi käyttöön.
Räikköselle Singaporen kisa oli joka tapauksessa kuudes Itävallassa vaihdetulle vaihdelaatikolle, joten hänen osansa olisi joka tapauksessa valmis vaihdettavaksi. Kilpailevan Mercedes-tallin kuskeilla Lewis Hamiltonilla on niin ikään ollut sama vaihdelaatikko Itävallasta lähtien, kun taas Valtteri Bottaksen autoon Unkarissa pultattu laatikko on neljän kisan ikäinen.
Mercedeksellä on ollut kauden viimeinen voimayksikkö käytössä jo Belgiasta lähtien. Sen täytyisi siis kestää peräti kauden päättävät yhdeksän osakilpailua, joista kolme on jo ajettu. Aivan näin musertava Mersun tilanne ei silti ole, sillä tallin mukaan edellisetkin moottorit ovat edelleen tarvittaessa käyttökelpoisia.