Lewis Hamiltonin rangaistusilmoituksia on saatu Belgian F1-viikonloppuna jo useampaan otteeseen, mutta myös Kimi Räikkösellä on vaara joutua kauas kärjestä loppukauden aikana.
Nykyisillä F1-säännöillä jokaisella autolle on annettu kauden ajaksi oikeus vain viiteen uuteen voimayksikköön, joiden jälkeen jokaisesta uudesta voimanlähteestä tulee iso lähtöruuturangaistus.
Räikkösen Ferrariin vaihdettiin perjantaina jarruenergiaa kierrättävä MGU-K jo kauden viidennestä voimayksiköstä, mutta muut moottorin osat ovat peräisin joko kauden kolmannesta tai neljännestä myllystä. Aivan heti rangaistus ei siis ole tulossa, jos tämä kyseinen mokkula sattuu toimimaan.
Kun autoon otetaan osa kauden kuudennesta voimayksiköstä, Kansainvälinen autoliitto FIA rankaisee kuskia kymmenen ruudun rangaistuksella. Sen jälkeen jokainen osa kuudennesta voimayksiköstä tuo viisi lähtöruutua lisää sanktioita. Sama toistuu taas, kun vuoroon tulee seitsemäs kone – ja kahdeksas, jossa Hamiltonin moottorifarssissa nyt mennään.
Hybrimoottorien aikakaudella on nähty jo muutamia älyttömiä rangaistuksia, kun esimerkiksi Renaultin ja Hondan moottorit hajosivat kisa toisensa jälkeen. Vuosi sitten McLarenin Fernando Alonso ja Jenson Button saivat yhteensä 105 lähtöruudun verran penalttia niin ikään Belgian F1-kisaan. Kaiken järjen mukaan heidän olisi pitänyt lähteä matkaan jostain parin moottoritieliittymän takaa, mutta kun lähtösuoralla on vain 22 autoa, tämän kauemmas ei voi tippua.
Hamilton ja Mercedes hyödynsivät nerokkaasti sääntöihin jätettyä aukkoa viikonloppuna Belgian Spassa. Brittikuskin moottorit olivat epäonnisen alkukauden jälkeen loppumassa ja hänelle oli joka tapauksessa tulossa rangaistus loppuvuoden aikana. Mercedes ajoitti täten kolme moottorivaihtoa samaan viikonloppuun ja otti peräti 55 lähtöruudun verran rangaistuksia – koska me voidaan hei! Nyt sillä on käytössään kolme "käytettyä" voimayksikköä, joihin se voi tarpeen tullen palata loppukauden aikana ilman uusia rangaistuksia.
Nyt Hamilton voisi helposti välttää myös sen, ettei hän tarvitsisi riskeerata kisaansa ensimmäisessä mutkassa Manorien, Rellujen ja Sauberien kanssa. Pieni säätö kisapäivään ja FIA passittaa Hamiltonin starttaamaan kisaan varikkosuoralta. Sen jälkeen voi antaa jonon muodostua rauhassa ja ampua sitten yksi kerrallaan hitaammista autoista ohi.
Tämä sääntökikkailu moottorirangaistusten kanssa kielletään ensi kaudella, mutta Mercedes on päässyt touhullaan formula ykkösten ytimeen: etsi säännöistä porsaanreikä ja hyödynnä sitä häpeilemättä, kunnes FIA tulee ja tilkitsee sen.
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.
Päivitetty klo 14.45: Lisätty kappale McLarenin 105 lähtöruudun rangaistuksesta.