Ferrarin nousu formula ykkösten MM-sarjan kärkisijoille johtuu lyhytjänteisen työskentelytavan hylkäämisestä sekä panostamisesta autonkehityksen simuloimiseen, kertoo tallin entinen tekninen johtaja Pat Fry.
MAINOS
Monacon F1-viikonloppu C Morella!
Torstai: Harjoitukset klo 10.55 ja klo 14.55
Lauantai: Harjoitukset klo 11.55, aika-ajo klo 14.55
Sunnuntai: Monacon GP klo 14.55, ennakkotunnelmat klo 13.30!Kaikki F1-ajojaksot suorana C More Maxilla ja C More -suoratoistopalvelussa!
Britannian Sky Sportsille antamassaan haastattelussa vuosina 2010-14 Ferrarilla työskennellyt Fry kertoo italialaistiimin luopuneen hänen aikanaan vaivanneesta välittömästä tuloksenteon tarpeestaan.
– Silloin organisaatio katsoo asioita erittäin lyhytjänteisesti. Kun minä liityin talliin vuonna 2010, siellä oli aika paljon asioita, jotka olivat 8-10 vuotta sitten vanhentuneita, Fry sanoo.
– Ja nämä eivät olleet nopeita korjauksia: kesti puoli vuotta pelkästään selvittää, mikä oli vikana tuulitunnelissa ja seuraavat puolitoista korjata se.
Ferrari yllätti muut kärkitallit omanlaatuisilla sivuponttooneilla, joita arvailtiin heti ensisilmäykseltä kilpailueduksi muihin nähden. Tähän asti Scuderialta oli totuttu näkemään lähinnä muiden peesausta jälkijunassa.
Fry kertoo tällaisen innovaatiotyön pohjautuvan Maranellon tehtailla tehtyihin muutoksiin. Ferrarinkin on ollut pakko viedä omia ohjelmistojaan eteenpäin.
– Nykyään F1 on taistelu, joka voitetaan simuloimalla. Ferrarin simulaattorit olivat vuosia perässä ja sen korjaaminen kesti viisi vuotta. Viime vuoden alussa simulaattorit alkoivat olla sillä tasolla, jolla niiden pitäisi olla, Fry kertoo.
– He tekevät massiivisen kovaa töitä. Into ja intohimo ovat todella fantastista ja on mukava nähdä, että se tuottaa tulosta.