Vaikka formula ykkösten Bahrainin GP:n startissa ei nähty Ferrarilta sellaista superlähtöä kuin kaksi viikkoa sitten Australiassa, Maranellon punaisilla saattaa olla käsissään ase, jota muiden on vaikea kopioida vähään aikaan.
Melbournen osakilpailun lähdössä Ferrarin Sebastian Vettel ja Kimi Räikkönen ponkaisivat räjähtävällä voimalla matkaan kakkosrivistä ja ohittivat edestään lähteneet Mercedeksen Nico Rosbergin ja Lewis Hamiltonin.
Tuolloin Ferrarin huikean lähdön avaintekijäksi nostettiin uusi kytkimen käyttöä koskeva sääntö, jonka ratkaisemisessa italialaistallissa olisi onnistuttu muita paremmin. Nykysäännöillä kuskin on lähdettävä liikkeelle ilman elektronisia apuvälineitä ja vain yhtä ratin kytkinläppää käyttämällä.
(jos alla oleva kuva ei näy, avaa se tästä linkistä)
Vasemmalla Ferrarin viime kauden auton kytkinratkaisu, oikealla nykyinen rattikytkin.
Ferrarin ratissa on yksi puolelta toiselle ulottuva kytkinvipu, kun taas esimerkiksi Mercedeksellä läppiä on molemmilla puolilla rattia. MTV Sportin tekninen asiantuntija Ossi Oikarinen kertoo, että kytkinmekanismissa on kyse paljon muustakin kuin kaikkien nähtävissä olevista vivuista.
- Se on vain osa tarinaa. Toinen puoli on siinä, miten kytkin toimii ja millaisesta materiaalista se on tehty. Ja miten kytkimen luistattaminen yleensäkin onnistuu ja miten sen jäähdytys on hoidettu. Kytkinläppä on näkyvä, mutta pieni osa sitä ketjua, miten päästään hyvään starttiin, Oikarinen sanoo.
Sääntö on vielä varsin tuore, joten kisalähdöissä nähtäneen reilusti hajontaa alkukauden aikana. Oikarinen povaa tästäkin uudistuksesta niin suuria tulkintaeroja, että Kansainvälinen autoliitto FIA puuttuu todennäköisesti jossain kohtaa peliin ja tarkentaa sääntöjä.
On myös hyvin yksilöllistä, miten kukin kuljettaja saa aseteltua oman autonsa kytkinvivun näppeihinsä ja kuinka perillä he ovat kyseisen kytkimen luistattamisesta.
- Siinä on ensin koko proseduuri, että miten kytkin tehdään ja miten kuljettaja saa purentapisteen takaisin kohdilleen. Me näemme vain pienen osan siitä eivätkä tiimit ikinä kerro sitä. Jos siinä on kilpailuetu, niin siitä pidetään kynsin hampain kiinni, Oikarinen toteaa.
Bahrainissa Kimi Räikkönen kertoi sormensa livenneen kytkimeltä, mikä sai pyörät sutimaan ja pudottamaan suomalaiskuskin monta sijaa alaspäin. Sen sijaan Valtteri Bottas otti tallikaverinsa Felipe Massan tavoin huikean lähdön. Kaksikko nousi ruuduista kuusi ja seitsemän sijoille kaksi ja kolme.
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.