Menestyksestään huolimatta F1-autoaan vaikeaksi ajettavaksi kutsunut Mercedes-talli on saattanut saada ”diivansa” hallintaan uusimalla jousitustaan helpommin säädettävään suuntaan.
LUE MYÖS: Kiintoisaa rengaspeliä – Ferrari ja Mercedes eri linjoilla Espanjan F1-kisaan
F1-sarjan tekninen piirtäjä Giorgio Piola avaa Mercedeksen W09:n jousituksen yksityiskohtia tuoreessa artikkelissaan.
Kuvista käy ilmi, että saksalais-brittiläinen talli on päättänyt pitää ulkoa päin havainnoitavan jousitusgeometriansa kuta kuinkin ennallaan, mutta muutos paljastuu tutkittaessa jousituksen kiinnityskohtia keulaan piilotetusta päästä.
Mercedes näyttää lisänneen tukivarsien päähän ylimääräisen keinuvivun, joka on kiinnitetty tavanomaiseen keinuvipuun, mikä mahdollistaa entistä paremman säätövaran jousituksen hienosäätöön. Pitämällä keinuvivut auton runkoon piilotettuna niistä ei ole myöskään aerodynaamista haittaa.
Kyseistä ratkaisua ei löydy tällä hetkellä minkään muun F1-tallin jousituksesta. Piola epäilee, että ylimääräiset keinuvivut saattavat toimia myös kallistuksenvakaajina.
LUE MYÖS: Mercedes vastustaa muutosehdotusta – etäyhteys tehtaalle sallittava jatkossakin
Mercedes on kuitenkin kärsinyt myös tämän kauden alussa ongelmista varsinkin pehmeimpiä rengasseoksia lämmitettäessä. Kovemmilla seoksilla ajettaessa ero Ferrariin on tasaantunut, mutta Valtteri Bottas ja Lewis Hamilton ovat aika-ajovauhdissa yhä takamatkalla Sebastian Vetteliin ja Kimi Räikköseen.
Hamilton ajoi viikonloppuna Mercedekselle kauden avausvoiton, kun johtopaikan ottaneen Bottaksen takarengas puhkesi vain kaksi kierrosta ennen maalia.