Ensi kaudella F1-sarjan autoihin tehtävät aerodynaamiset muutokset vähentävät auton downforcessa tapahtuvaa hävikkiä toista autoa seurattaessa noin kolmanneksella, ennakoi Kansainvälisen autoliiton FIA:n tekninen johtaja Nikolas Tombazis.
Kattojärjestö tähtää ensi kauden muutoksilla ohittamisen helpottamiseen. Autojen etu- ja takasiivet uudistuvat, jonka jälkeen kuljettajien toivotaan pystyvän seuraamaan toista autoa radalla entistä lähempänä.
LUE MYÖS: Lewis Hamilton paljastaa: Fernando Alonso kuvitteli kontrolloivansa kuskimarkkinoita – toisin kävi
Tombazis kertoo, että muutokset näkyvät parhaiten etenkin keskisuurilla nopeuksilla ajettavissa mutkissa.
– Katsomme kriittisen etäisyyden olevan noin 15-20 metriä autojen välillä. Tällaista eroa odotamme, kun autot ajavat keskinopeissa mutkissa noin puolen sekunnin päässä toisistaan, Tombazis kommentoi FIA:n Auto-lehdelle.
– Nykyinen sukupolvi menettää toista autoa seurattaessa tässä skenaariossa downforcestaan noin 30 prosenttia. Toivomme vähentävämme sitä kymmenellä prosentilla, Tombazis lisäsi.
LUE MYÖS: Tätä ei televisiosta näe! Erikoinen video F1-kisaviikonlopun sekoilusta leviää netissä
Osa talleista on suhtautunut skeptisesti ensi kaudella tehtäviin muutoksiin. Tombazisin mukaan toimeen oli kuitenkin pakko tarttua ennen sarjan seuraavaa sääntömullistusta kaudella 2021.
– Tallien yleinen trendi on kehittää enemmän downforcea. Jos emme olisi puuttuneet tilanteeseen, niin kaksi seuraavaa kautta olisivat olleet vain entistä pahempia. Nyt odotamme ensi kauden parantavan tilannetta, mutta kukaan ei tietenkään odota F1-autojen käyvän samanlaista taistelua kuin mitä näemme koppiautojen välillä, Tombazis muistutti.