Firefox kehitti "yksityisyyssuojan", joka avaa sata välilehteä mitä hulluimmista aiheista: "Mainostajat luulevat nyt, että elämäsi on Bond-elokuva"

2:00img
Esimerkiksi Facebook on marinoitunut useissa yksityisyyskohuissa. Somejätti teki teknologiajättien kanssa salaisia sopimuksia
Julkaistu 28.06.2019 09:20

Maria Aarnio

maria.aarnio@mtv.fi

Track THIS naamioi toimintasi netissä sikarikkaan tai tuomiopäivästä huolestuneen toiminnaksi. Näin todellinen identiteettisi jää piiloon, lupaavat kehittäjät.

Yksityisyyden säilyminen on monen netinkäyttäjän huoli. Firefox-selain on haistanut tässä bisnesidean ja kehitellyt Track THIS-nimisen sivuston, kertoo Vice.

Aiemmin Mozilla Firefox on ilmoittanut estävänsä mainostajia ja nettisivuja seuraamasta selaimensa käyttäjiä netissä.

Keksii selaajalle älyttömän persoonan

Selainprojekti Track THISin ideana on estää mainostajia seuraamasta käyttäjää ja personoimasta mainontaa tätä varten. Nettisivulla valitaan itselle uusi persoona, jonka jälkeen Trach THIS avaa sata tähän persoonaan sopivaa välilehteä. Niiden tarkoitus on hämätä mainostajaa.

Hämäysvälilehdet on suunniteltu tietyn persoonan mukaan: niiden teemana voi olla esimerkiksi "somevaikuttaja", "sikarikas" tai tuomiopäivästä huolestunut ja sitä kauhulla odottava henkilö. Välilehtien avulla netinkäyttäjän aito persoona jää piiloon.

– Mainostajat luulevat nyt, että elämäsi on Bond-elokuva, paitsi että se sisältää vähemmän viinaa ja enemmän luottokortteja. Luksusmerkkejä, hienoja autoja ja yksityisklubeja. Onko millään muulla edes mitään väliä? sivusto kuvailee sikarikasta persoonaa.

_1415266097

Yksityisyyden säilyminen on monen netinkäyttäjän huoli. 

Projekti on uuden selaimen mainos

Lisäosa on kehitetty mainostamaan Firefoxin uutta selainta, Firefox Quantumia. Se toimii muissakin selaimissa eikä estä mainoksia – ainoastaan muuttaa niiden sisältöä.

– Avasin vaikuttaja-persoonan, ja seuraavien seitsemän päivän aikana aloin saada mainoksia asioista, joilla ei ollut minun itseni kanssa mitään tekemistä, sanoo Daniel Greenberg lisäosaa kehittämässä olleesta mschf-yhtiöstä.

– Sain mainoksia naisten vaatteista, meikeistä, ihonhoidosta – kaikenlaisista asioista, joita en ole koskaan edes (netissä) katsellut.

Teeskentele olevasi joku muu

Myös Vicen toimittaja testasi lisäosan. Sikarikasta teeskennellessään hänelle avautui esimerkiksi bisnes- ja talousaiheisia sivuja; vaikuttaja-persoona taas avasi tusinoittain esimerkiksi astrologia- ja matkailuaiheisia sivuja.

Greenbergin mukaan lisäosassa kiinnostavinta on teeskennellä toista ihmistä.

– Unohda yksityisyyskulma hetkeksi. Itse olen aina ollut sitä mieltä, että on kiinnostava ajatus teeskennellä netissä jotakuta muuta, hän sanoo.

Muista tallentaa työsi

Koska projekti todella avaa kokonaiset sata välilehteä, netinkäyttäjän kannattaa olla varautunut siihen, että hänen selaimensa toiminta hidastuu vähintään hetkellisesti. Mozilla kehottaakin blogissaan tallentamaan kaiken oleellisen ennen sadan välilehden avaamista.

Lue kaikki lifestyle-aiheiset artikkelit!

Lähteet: Trackthis.link, Vice.com, Mozilla.org

Tuoreimmat aiheesta

Mainonta