Kuten etukäteen uumoiltiinkin, trollit ilakoivat uuden, maksullisen Twitter Blue -ominaisuuden kustannuksella. Pila meni niin pitkälle, että Twitter ilmoittikin perjantaina keskeyttävänsä sen toistaiseksi.
Keskiviikkona Twitterissä otettiin käyttöön Twitter Blue -palvelu, jolla kuka tahansa pystyi ostamaan kahdeksan dollaria maksavan sinisen varmennusmerkin käyttäjätilinsä yhteyteen. Aiemmin sininen merkki oli tarkoittanut, että käyttäjätilin takana olevan henkilön tai tahon henkilöllisyys on vahvistettu, mutta nyt sen pystyi ostamaan käytännössä kuka vain.
Välittömästi uuden ominaisuuden avauduttua sadat erilaiset feikkitilit täyttivät Twitterin.
Yhdysvaltain entisenä presidenttinä George W. Bushina esiintynyt tili sanoi ikävöivänsä irakilaisten tappamista, peliyhtiö Nintendona esiintyneen tahon julkaisema Mario-hahmo haistatteli ihmisille keskisormea näyttäen.
Useisiin julkaisuihin oli verhoiltu huumoriin myös poliittisia kannanottoja ja kritiikkiä muuttunutta palvelua kohtaan.
Twitterin uusi omistaja, miljardööri Elon Musk tai hänen Tesla-yhtiönsä eivät myöskään säästyneet pilailijoilta.
– Tarjoamme 10 000 ajoneuvoa Ukrainan armeijan tueksi. Automme ovat kaikista edistyneimpiä räjähdelaitteita markkinoilla, Teslana esiintynyt tili irvaili.
Lääkeyhtiö Eli Lillynä esiintynyt tili puolestaan kirjoitti, että insuliini on tästä lähin ilmaista. Tämä sai yhtiön osakkeet putoamaan ja yhtiö monen muun tapaan joutui pahoittelemaan vääriä tietoja.
Huumorin takana piilevät vakavat huolet
Vaikka feikkitilien piikittelevään huumoriin yleisö on suhtautunut enimmäkseen ilolla, piilee taustalla vakavampia ongelmia. Monella on herännyt huoli palvelun sisältöjen luotettavuudesta ja tietoturvasta.
Myöskään yhtiön synkkenevälle taloustilanteelle näy helpotusta: moni suuri mainostaja on vetäytynyt alustalta yhtiöille mahdollisesti haitallisten sisältöjen lisääntyessä ja epävarman tulevaisuuden vuoksi.
Musk näyttää muuttavan pelisääntöjä lennosta hyvinkin nopealla aikataululla, mikä lisää sekavuuden tuntua varmasti niin käyttäjille kuin mainostajillekin.
Yhdysvaltain kauppakomissio sanoi torstaina, että se seuraa yhtiön tilannetta hyvin huolestuneena. Musk itsekin sanoi, ettei yhtiö ehkä selviä, jos ei saa uutta maksullista palveluaan toimimaan.
Katso koko juttu videolta: Miltä Elon Muskin kaksi ensimmästä viikkoa Twitterin johdossa on näyttänyt, ja millaisia haasteita Muskilla on nyt somejättiläisen ohjaksissa:
8:12