Gigantti kertoo viime päivien aikana vastaanottaneensa tuhansia yhteydenottoja huijaustekstiviesteihin liittyen.
Liikkeellä on nyt tekstiviestejä, joiden lähettäjäksi on väärennetty Gigantin nimi ja viestissä pyydetään noutamaan saapunut paketti ja ohjataan viestin vastaanottaja klikkaamaan viestissä olevaa linkkiä.
”Tämä on todella ikävä tilanne ja aiheuttaa meille paljon päänvaivaa. Teemme parhaamme huijausviestien kitkemiseksi, mutta valitettavasti huijausviestien jäljittäminen on lähes mahdotonta”, kertoo Gigantin viestintäpäällikkö Anniina Korpela.
Yksi suurimmista huijausviestiaalloista lähti Gigantin arvion mukaan liikkeelle keskiviikkona 6. kesäkuuta noin kello 14 iltapäivällä.
”Saimme ainoastaan keskiviikkona iltapäivän aikana lähes 1000 yhteydenottoa huijausviesteihin liittyen, joten kyse on mittavasta ongelmasta. Suurin osa meihin yhteyttä ottaneista on välittömästi tunnistanut viestin huijaukseksi, mutta on myös niitä, jotka ihmettelevät, miksi Gigantti lähettää viestejä vaikka ei ole tilannut mitään”, Korpela kertoo.
Huijausviestien tunnistaminen voikin olla joissain tilanteissa erittäin vaikeaa.
”Kuten sähköpostien, myöskään tekstiviestien lähettäjää ei varmenneta mitenkään. Tämä tarkoittaa, että tekstiviestin lähettäjäksi voi väärentää minkä tahansa kirjain- tai numeroyhdistelmän, esimerkiksi nimen ”Gigantti” tai minkä tahansa puhelinnumeron. Puhelin näyttää nämä huijausviestit samassa viestiketjussa kuin Gigantin oikeasti lähettämät viestit ja tämä on tietysti erittäin hämäävää”, Gigantin IT-päällikkö Antti Ekonen avaa huijausviestien taustaa.
”Suuri osa suomalaisista on joskus asioinut Gigantissa, joten huijausviesti saattaa alkuun kuulostaa oikealta tai sattua vaikka saapumaan juuri kun on asioinut Gigantissa tai klikannut mainostamme Facebookissa”, Korpela lisää.
Gigantti korostaa, etteivät huijausviestien vastaanottajien tiedot eivät ole peräisin Gigantista. Gigantin mukaan verkkohuijarit käyttävät monesti niin sanottua war dialing -tekniikkaa, jossa huijausviesti lähetetään järjestyksessä kaikkiin olemassa oleviin numeroyhdistelmiin.
”Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että huijarit ottavat esimerkiksi miljoona 040-alkuista numeroyhdistelmää, joihin viesti lähetetään. Osa näistä on sitten sattumalta ihan oikeita suomalaisia puhelinnumeroita”, Ekonen selventää.
Huijausviestien lähettäjät ovat usein kansainvälisiä toimijoita. Esimerkiksi tällä hetkellä täysin identtinen tekstiviestihuijaus on käynnissä Gigantin sisarketjujen nimissä Ruotsissa ja Norjassa.
Gigantin nimissä lähetettyjä huijausviestejä on ollut liikkeellä useanlaisina variaatoina jo muutaman vuoden ajan muun muassa sähköposteina, väärennettyinä Facebook- ja Instagram-tileinä sekä ponnahdusikkunamainoksina.
”Teemme parhaamme estääksemme brändimme väärinkäytön, mutta valitettavasti huijausten jäljittäminen ja niihin puuttuminen on hyvin vaikeaa. Monet tunnetut suomalaisyritykset ovat viime vuosina joutuneet huijausviestien kohteiksi”, Gigantti ei ole tässä yksin, Korpela sanoo.
Gigantti ohjeistaa epäilyttävien viestien vastaanottajaa poistamaan tai sulkemaan viestin klikkaamatta siinä olevia linkkejä.
”Jos on luovuttanut huijaussivustolle esimerkiksi luottokortin numeron, suosittelen olemaan välittömästi yhteydessä pankkiin sekä ottamaan yhteyttä kuluttajaviranomaiseen. Kannattaa myös seurata tiiviisti Kuluttajaliiton Huijausinfo-kanavia esimerkiksi Twitterissä @huijausinfo ja netissä www.huijausinfo.fi, josta saa lisätietoa erilaisista huijausviestiaalloista”, Korpela ohjeistaa.
Gigantin mukaan se ei koskaan kysy sähköpostitse tai tekstiviestitse henkilökohtaisia tietoja, kuten luottokorttinumeroita tai salasanoja.