Yhdysvaltojen presidentti Donald Trumpin kuvat ovat alkaneet löytyä Googlen kuvahaun ensimmäisissä hakutuloksissa, kun hakukoneeseen näppäilee sanan "idiot". Aiheesta uutisoivat muun muassa Business Insider ja The Guardian.
VIDEO: Britanniassa Trumpia muistettiin myös jättimäisellä, presidenttiä muistuttavalla ilmapallolla.
Algoritmin manipulointi on aktivistien työn tulosta. Protestoijat ovat julkaisseet Googlessa artikkeleita, jotka yhdistävät sanan "idiot" Trumpiin.
Ilmiö sai alkunsa, kun Trump vieraili viime viikolla Britanniassa. Silloin aktivistit yrittivät saada Green Day -yhtyeen kappaleen ”American idiot” maan hittilistojen kärkeen.
Useat mediat uutisoivat tuolloin kampanjasta. Juttujen otsikoissa mainittiin usein sanat "American Idiot" ja pääkuvana oli kuva Trumpista. Tämä sai linkin Trumpin kuvien ja idiootti-sanan välillä vahvistumaan.
Kuvien ja sanan välistä linkkiä manipuloidaan
Nyt aktivistit ovat pyrkineet vahvistamaan linkki Googlessa manipuloimalla hakukoneen algoritmia. Manipulointi onnistuu esimerkiksi julkaisemalla artikkelin, jonka otsikossa ovat läheikkäin sanat "Trump" ja "idiot" tai sana "idiot" ja Trumpin kuva.
Esimerkiksi Redditissä yhteyttä on vahvistettu tykkäämällä sanan ja Trumpin kuvan yhdistävistä julkaisuista.
Useat englanninkieliset mediat ovat nyt uutisoineet protestoijien manipuloinnista, mikä todennäköisesti vahvistaa edelleen hakukoneessa linkkiä Trumpin ja idiootti-sanan välillä.
MTV Digi testasi väitettä hakemalla Googlen kuvahausta sanalla "idiot". Tuloksiksi tuli todella suurimmalta osin vain Trumpin kuvia, varsin tuoreista lähteistä.
Aiemmin Google ei ole muuttanut hakutuloksia
Vastaavaa koettiin myös lähes kymmenen vuotta sitten, kun Googlen kuvahausta haki Yhdysvaltojen edellisen presidentin vaimon Michelle Obaman nimellä ja tulokseksi tuli manipuloitu kuva, jossa Michelle on muokattu muistuttamaan apinaa.
Silloin Google ilmoitti, ettei se aio muuttaa hakutuloksia.
– Sivujen asettaminen paremmuusjärjestykseen Googlen hakutuloksissa nojaa vahvasti tietokonealgoritmeihin, jotka käyttävät tuhansia tekijöitä laskeakseen sivun relevanssin annettuun hakuun. Joskus kielen vivahteet aiheuttavat erikoisuuksien ilmestymisiä, joita ei voida ennakoida, Google on selittänyt aiemmin algoritmiaan.
Lähteet: Business Insider, The Guardian