Halla-aho parantaisi oppimistuloksia vaikeuttamalla maahanmuuttoa –  opetusministeri: "Ei mikään ratkaisu"

11:20img
Huomenta Suomessa väiteltiin aamulla siitä, mikä mättää koulumaailmassa. Perussuomalaisten ja Vasemmistoliiton kansanedustajat pohtivat, miten kielihaasteet kouluissa tulisi ratkaista.
Julkaistu 19.01.2023 19:24

MTV UUTISET - STT

Eduskunnan kyselytunnilla torstaina oppositio laittoi opetusministeri Li Anderssonin (vas.) grilliin Suomen heikentyneiden oppimistulosten takia. Perussuomalaisten kansanedustaja Sakari Puisto aloitti kyselytunnin tuomalla esiin Suomen menneisyyden Pisa-tulosten mallimaana, josta tultiin ottamaan oppia kaukaa.

– Nyt uutisoidaan oppimistulosten romahtamisesta. Suomen peruskoulun tila on heikentynyt katastrofaalisesti. Pisa-tulokset ovat olleet laskussa vuodesta 2006 lähtien, Puisto sanoi.

Hänen mukaansa syitä on monia, muun muassa se, että opettajat ovat jaksamisen rajoilla eikä heitä kuunnella. Myös opetussuunnitelmia on hänen mukaansa kutsuttu höttöisiksi. Myös liiallinen itseohjautuvuus ja digitaalisuus ovat Puiston näkemyksen mukaan johtaneet oppimistulosten eriytymiseen ja huonompiin oppimistuloksiin.

– Mitä mieltä te olette tilanteesta? Näettekö, että on tehty virheitä? Miten suomalaisten lasten ja nuorten koulumenestys turvataan niin, etteivät he joudu kärsimään virheistä? Puisto kysyi.

Hallitus että oppositio näkivät koulutuksen tilanteen vakavana.

Andersson sanoo pitävänsä tilannetta äärimmäisen huolestuttavana ja vakavana. Hänen mukaansa kyse on pidempiaikaisesta kehityksestä, ja Suomen koulutuspolitiikassa on tehty virheitä.

– Kaikista suurin virhe on aivan liian pitkään jatkuneet koulutusleikkaukset, joihin useampi hallitus ennen tätä syyllistyi, Andersson sanoo.

Anderssonin mukaan tämän takia hallitus on tehnyt "koulutuksen kunnianpalautuksen", jonka tarkoitus on palauttaa ja vahvistaa koulutuksen resursseja kaikilla asteilla. Yhtenä keskeisenä tavoitteena on Anderssonin mukaan koulutuksen tasa-arvon vahvistaminen.

– Oppilaiden perhetausta, sosioekonominen asema vaikuttaa oppimistuloksiin enemmän kuin aiemmin, Andersson sanoo.

Lue myös: Marin ja Andersson: Keskusta rikkoi hallituksen pelisääntöjä translain äänestyksessä – ei kuritoimia, sanoo keskustaryhmän johtaja

Halla-aho syytti hallitusta ongelmien hyssyttelystä

Kansanedustaja Jussi Halla-aho (ps.) puolestaan sanoi, että koulutuksen ongelmia pyritään lakaisemaan maton alle, sillä hänen mukaansa ongelman ratkaisemiseen ei ole muita vaihtoehtoja kuin haitallisen maahanmuuton vaikeuttaminen ja heikentäminen.

– Ja se taas ei maahanmuuttohurmoksessa eläville puolueille käy. Mieluummin uhrataan koulut ja niiden oppilaat, Halla-aho sanoi.

Hän kysyi hallitukselta, miksi oppimiserot kantaväestön ja maahanmuuttajataustaisten välillä ovat OECD-maiden suurimmat ja uskooko hallitus, että tilanne paranee maahanmuuttajien määrän kasvaessa.

Anderssonin mukaan ongelmia ei olisi millään tavalla hyssytelty.

– Tämä ratkaisu, jonka Halla-aho nosti esiin ei ole mikään ratkaisu. Ei ole mikään koulutuspoliittinen ratkaisu todeta, että jotkut lapset ovat vääränlaisia, Andersson sanoi.

Opetusministeri sanoi, että nyt puhutaan lapsista, jotka asuvat Suomessa ja joiden perheet asuvat Suomessa, mutta äidinkieli sattuu olemaan muu kuin suomi tai ruotsi.

– Nämä ongelmat eivät ole lapsen vika tai syy, Andersson sanoi.

Hänen mukaansa kyse on siitä, että koulutusjärjestelmää pitää tukea ja kehittää niin, että koulut pystyvät vastaamaan erilaisten oppijoiden tarpeisiin.

– Nyt on tullut selväksi, että emme osaa tehdä sitä riittävän hyvin, kun kyse on vieraskielisten oppijoiden kielitaidon kehittämisestä, hän sanoo.

Lue myös: Perussuomalaisilta kuitti kokoomukselle: jäävät ulos velkavälikysymyksestä ja tekevät oman manööverin

Marin ei vastannut kysymykseen valtion koroista

Kokoomuksen kansanedustaja Ben Zyskowicz puolestaan nosti esiin valtionvelan korkomenot. Zyskowicz kysyi pääministeri Sanna Marinilta (sd.), mitä johtopäätöksiä hallitus tekee tai on tehnyt, kun korkomenot ovat nousseet arviosta yli miljardin?

Marin ei vastannut kysymykseen, vaan ohjasi kysymyksen valtiovarainministeri Annika Saarikolle (kesk.).

Saarikko vastasi, että taloudessa on tällä hetkellä vähemmän liikkumavaraa. Hän huomautti, että myös kokoomus tuki kansalaisten auttamista energiakriisissä.

– Jos täällä vaatii, että älkää velkaantuko, niin se on yhtä kuin suomeksi: ei auteta kansalaisia. Teidän on valittava, kumpaa tietä te tarkoitatte, Saarikko sanoi.

Hän lisäsi, että aikataulusyistä nykyinen hallitus ei pysty tekemään säästölakeja.

Perussuomalaiset lisäksi kertoi torstaina jättävänsä oman epäluottamuslauseensa hallituksen velanotosta, eikä puolue ole mukana kokoomuksen välikysymyksestä aiheesta.

Lue lisää: Koulunsa päättävän matematiikan ja äidinkielen taito voi olla 7.-luokkalaisen tasolla – näin dramaattisesti koululaisten osaaminen on laskenut

2:05img

Katso videolta huolestuttavat numerot suomalaiskoululaisten oppimisen laskusta.

Tuoreimmat aiheesta

Eduskunta