Helsingin täyssähköisen roska-auton käytössä kaksi haastetta ja yksi yllätys
Helsingissä on testattu viime kesästä lähtien Suomen ensimmäistä täyssähköistä jäteautoa. Viimeiset puoli vuotta auto on ollut täydessä työkäytössä, ja tulokset ovat lupaavia.
Helsingin seudun ympäristöpalveluiden (HSY) ja Teknologian tutkimuskeskus VTT:n viisi vuotta sitten käynnistyneessä projektissa on selvitetty täyssähköisten jäteautojen hyötyjä kaupunkialueilla.
Puoli vuotta sitten yhteisprojekti saavutti tietynlaisen huipentumansa, kun pitkään valmistellun täyssähköisen jäteauton prototyyppi oli valmis testattavaksi aidossa työkäytössä.
Autolla on karsittu jätekuljetusten aiheuttamia melu- ja lähipäästöjä Helsingin kantakaupungissa. HSY kertoo tiedotteessaan, että kokeilu on antanut arvokasta lisätietoa tulevaisuuden jätehuollon kehittämisestä, ja etenkin yksi asia prototyyppiautossa on yllättänyt erityisen positiivisesti.
Työvuoron aikana ei tarvitse ladata
Ilvesmaalauksella koristeltu täyssähköinen jäteauto on useasta osasta koottu prototyyppi. Sen kulku on selvästi hiljaisempaa dieselkäyttöisiin autoihin verrattuna, eikä se aiheuta ympäristöönsä lainkaan pakokaasupäästöjä.
"Ilves" kuluttaa jätteenkeräystyössä keskimäärin 2,3 kilowattituntia kilometrillä, mistä ajokulutuksen osuus on noin 1,4 kWh. Yllättävän hyvin talvikelilläkin kurissa pysynyt kulutus kerää HSY:ltä kiitosta.
Helmikuisena esimerkkipäivänä autolla ajettiin 12 tunnin aikana yli 120 kilometriä tyhjennysajoa, minkä aikana kuljettaja tyhjensi yli 500 jäteastiaa ja kävi purkamassa kuorman kaksi kertaa. Päivän päätteeksi akussa oli virtaa vielä lähes 30 prosenttia, joten auto selviää työvuorosta talvellakin erinomaisesti ilman välilatauksia.
– Akkujen kestävyys yllätti positiivisesti, joskaan auto ei aivan kykene kahteen perättäiseen työvuoroon ilman välilatausta. Sähköisessä jätekalustossa on selvästi paljon potentiaalia, mutta laajempi käyttö vaatisi parempaa pikalatausinfraa, HSY:n käyttöpäällikkö Juho Nuutinen sanoo tiedotteessa.
Kuskitkin tykkäävät
Auton on toteuttanut HSY:lle hollantilainen Emoss, joka on tehnyt konversion Scanian matalahyttisestä 6x2-alustasta. Auton polttomoottori on poistettu, ja tilalle on pantu sähkömoottori, akustot ja tarvittavat voimalinjat. Ajoneuvo on viralliselta merkiltä ja malliltaan Emoss EMS 2728.
Autoa oikeasti työssään käyttävät kuljettajat ovat niin ikään antaneet siitä positiivista palautetta. Erityistä kiitosta on tullut auton yllättävästäkin ketteryydestä, runsaasta väännöstä ja ripeästä kiihtyvyydestä.
– Alusta toimi odotetusti ja jätteenkäsittelyn alhainen energiankulutus oli jopa yllättävää. Käyttöä helpottavat optimaalinen reittisuunnittelu ja kompaktit etäisyydet, VTT:n projektipäällikkö Tommi Muona kertoo tiedotteessa.
Haasteina jätepakkaaja ja lämmitys
Kuljettajien raportoimat haasteet auton toiminnassa liittyvät jätepakkaajan toimivuuteen ja energiaa syövään lämmityslaitteeseen.
Autossa jouduttiin sääntelysyistä käyttämään perinteistä hydraulista tyhjennyskoneistoa, jonka yhteensovittaminen sähköisen käyttövoiman kanssa ei sujunut ongelmitta. Täyssähköisen jätepakkaajan prototyypin rakentaminen olisi Muonan mukaan ollut mahdollista, mutta viranomainen ei olisi myöntänyt sille poikkeuslupaa työkäyttöön.
VTT uskoo, että sähköisen jätepakkaajan työkäyttöön hyväksyttämisestä tulee helpompaa, kun sähköiset toimilaitteet yleistyvät ja niistä tulee tarjolle myös turvaluokiteltuja versioita.
Lisäksi hytin lämmitystä tullaan kehittämään toimivammaksi ja energiatehokkaammaksi, jotta se ei rokottaisi auton toimintamatkaa niin paljon kuin nyt.
Ajoneuvon käyttö jatkuu edelleen Helsingissä. HSY vuokraa autoa koekäyttöön myös muille jätelaitoksille, jotta ne voivat testata auton soveltuvuutta omiin tarpeisiinsa ja saada käyttökokemuksia.
Lähde: HSY
Uusimmat
-
06:32
Lääkehuolto kriisiytyy? Liitto: Jopa 40 prosenttia apteekeista uhkaa konkurssi
-
06:30
Jesse Puljujärvi virnistää Leijonien MM-tilanteesta – tällaisen viestin hän lähettää koto-Suomeen
-
06:29
Suomalaishotellien siivooja paljastaa, mitä ihmiset unohtavat huoneisiinsa – tämä oli oudoin löytö
-
06:25
Tikkurilan yö: Pamahduksia ja kaksi palavaa uutta autoa
-
06:19
Copterlinen tragedia: Toista pilottia ei löytynyt muiden menehtyneiden joukosta – ystävät päättivät toisin
-
06:13
Lakiluonnos: Nuorille takuu terapiaan pääsystä kuukauden kuluessa
-
06:08
Brittipuolustusministeri Saksalle: Lähettäkää Ukrainaan pitkän kantaman ohjuksia – tällaisia ne ovat
-
06:07
Poliisille moitteet romanien syrjinnästä – Asiantuntija: Leväperäisyyttä henkilötietojen käsittelyssä
-
06:02
Leijonista ilmoille katkeransuloinen näkymä – "Ruotsalaiset kauhistelevat"
-
05:59
Pörssisähkön hinta moninkertaistuu mutta on yhä edullista
-
05:49
Vuorovesi-ilmiössä merivesi nousee jopa 20 metriä, mutta vaikuttaako kuun vetovoima ihmiseen?
-
05:38
Tänään on viikon kylmin päivä, hallaöitä etelään asti – mutta helle palaa pian! Katso paikkakuntasi ennuste
-
05:33
Murharyhmä irakilaiskaksosten uusista rikosepäilyistä: "Ideologia ohjaa yhä"
-
05:14
Iranin presidentti on erittäin todennäköisesti kuollut – vuorenhuippuun törmänneen helikopterin turmapaikka löytynyt: "Täysin palanut"
-
00:01
Tutkimus: Moni kokee menkkahäpeää – "Normi-ihmisellä on miehen keho"
-
00:00
Viikkohoroskooppi
-
23:55
Sveitsi haavoittuneena Leijonia vastaan – Kanada kiinni lohkovoitossa
-
23:34
Norjalaiskärki paukutti neljä maalia Real Madridin verkkoon
-
22:45
Kohuttu ME-mies kiskoi jättikaaren Timanttiliigassa
-
22:43
Sveitsin NHL-tähti ajettiin ulos – Leijonia vastaan pelikiellossa?
-
Lataa lisää