Helsingin täyssähköisen roska-auton käytössä kaksi haastetta ja yksi yllätys

Helsingissä on testattu viime kesästä lähtien Suomen ensimmäistä täyssähköistä jäteautoa. Viimeiset puoli vuotta auto on ollut täydessä työkäytössä, ja tulokset ovat lupaavia.

Helsingin seudun ympäristöpalveluiden (HSY) ja Teknologian tutkimuskeskus VTT:n viisi vuotta sitten käynnistyneessä projektissa on selvitetty täyssähköisten jäteautojen hyötyjä kaupunkialueilla.

Puoli vuotta sitten yhteisprojekti saavutti tietynlaisen huipentumansa, kun pitkään valmistellun täyssähköisen jäteauton prototyyppi oli valmis testattavaksi aidossa työkäytössä.

Autolla on karsittu jätekuljetusten aiheuttamia melu- ja lähipäästöjä Helsingin kantakaupungissa. HSY kertoo tiedotteessaan, että kokeilu on antanut arvokasta lisätietoa tulevaisuuden jätehuollon kehittämisestä, ja etenkin yksi asia prototyyppiautossa on yllättänyt erityisen positiivisesti.

Työvuoron aikana ei tarvitse ladata

Ilvesmaalauksella koristeltu täyssähköinen jäteauto on useasta osasta koottu prototyyppi. Sen kulku on selvästi hiljaisempaa dieselkäyttöisiin autoihin verrattuna, eikä se aiheuta ympäristöönsä lainkaan pakokaasupäästöjä.

"Ilves" kuluttaa jätteenkeräystyössä keskimäärin 2,3 kilowattituntia kilometrillä, mistä ajokulutuksen osuus on noin 1,4 kWh. Yllättävän hyvin talvikelilläkin kurissa pysynyt kulutus kerää HSY:ltä kiitosta.  

Helmikuisena esimerkkipäivänä autolla ajettiin 12 tunnin aikana yli 120 kilometriä tyhjennysajoa, minkä aikana kuljettaja tyhjensi yli 500 jäteastiaa ja kävi purkamassa kuorman kaksi kertaa. Päivän päätteeksi akussa oli virtaa vielä lähes 30 prosenttia, joten auto selviää työvuorosta talvellakin erinomaisesti ilman välilatauksia.

– Akkujen kestävyys yllätti positiivisesti, joskaan auto ei aivan kykene kahteen perättäiseen työvuoroon ilman välilatausta. Sähköisessä jätekalustossa on selvästi paljon potentiaalia, mutta laajempi käyttö vaatisi parempaa pikalatausinfraa, HSY:n käyttöpäällikkö Juho Nuutinen sanoo tiedotteessa.

Kuskitkin tykkäävät

Auton on toteuttanut HSY:lle hollantilainen Emoss, joka on tehnyt konversion Scanian matalahyttisestä 6x2-alustasta. Auton polttomoottori on poistettu, ja tilalle on pantu sähkömoottori, akustot ja tarvittavat voimalinjat. Ajoneuvo on viralliselta merkiltä ja malliltaan Emoss EMS 2728.

Autoa oikeasti työssään käyttävät kuljettajat ovat niin ikään antaneet siitä positiivista palautetta. Erityistä kiitosta on tullut auton yllättävästäkin ketteryydestä, runsaasta väännöstä ja ripeästä kiihtyvyydestä.

– Alusta toimi odotetusti ja jätteenkäsittelyn alhainen energiankulutus oli jopa yllättävää. Käyttöä helpottavat optimaalinen reittisuunnittelu ja kompaktit etäisyydet, VTT:n projektipäällikkö Tommi Muona kertoo tiedotteessa.

Haasteina jätepakkaaja ja lämmitys

Kuljettajien raportoimat haasteet auton toiminnassa liittyvät jätepakkaajan toimivuuteen ja energiaa syövään lämmityslaitteeseen.

Autossa jouduttiin sääntelysyistä käyttämään perinteistä hydraulista tyhjennyskoneistoa, jonka yhteensovittaminen sähköisen käyttövoiman kanssa ei sujunut ongelmitta. Täyssähköisen jätepakkaajan prototyypin rakentaminen olisi Muonan mukaan ollut mahdollista, mutta viranomainen ei olisi myöntänyt sille poikkeuslupaa työkäyttöön.

VTT uskoo, että sähköisen jätepakkaajan työkäyttöön hyväksyttämisestä tulee helpompaa, kun sähköiset toimilaitteet yleistyvät ja niistä tulee tarjolle myös turvaluokiteltuja versioita.

Lisäksi hytin lämmitystä tullaan kehittämään toimivammaksi ja energiatehokkaammaksi, jotta se ei rokottaisi auton toimintamatkaa niin paljon kuin nyt.

Ajoneuvon käyttö jatkuu edelleen Helsingissä. HSY vuokraa autoa koekäyttöön myös muille jätelaitoksille, jotta ne voivat testata auton soveltuvuutta omiin tarpeisiinsa ja saada käyttökokemuksia.

Lähde: HSY

Lue myös:

    Uusimmat