Sähköautojen olemassaoloa ei voi rakentaa sen paremmin fossiilisten polttoaineiden kuin ydinvoimankaan varaan. Sähköautoihin tarvittava sähkö on tuotettava jossain, tietokirjailija Juha Kuisma kertoo Helsingin Sanomien pääkirjoituskolumnissa.
Tietokirjailija Juha Kuisma sanoo Helsingin Sanomissa, että sähköautoilua ei pitäisi ajatella yhden ihmisen tai perheen kuluttajavalintana vaan kokonaisjärjestelmän kautta.
Hän kysyy, miten tarvittava sähkö tuotettaisiin olettaen, että Suomen yli miljoona henkilöautoa olisivat sähköautoja?
– Fossiilisesti tuotettu sähkö ei mitenkään tule kyseeseen. Ydinvoimaloita tarvittaisiin jokunen Olkiluoto lisää. Tuontisähkö olisi sekä turvallisuusriski että moraalinen dilemma. Uusiutuva biopohjainen sähkö söisi raaka-ainetta korkeamman jalostusarvon vientituotteilta, Kuisma listaa.
Kuisman mielestä sähköautosta on tulossa niin sanotusti oikean elämäntavan statussymboli, vaikka todellisuudessa se syö uusiutuvien luonnonvarojen potentiaalia.
– Olemme muutenkin jo liian pitkällä rakenteellisessa sähköansassa. Sähkön säästö ja sähkön älykäs käyttö edellyttävät yhäti lisää sähköisiä laitteita, Kuisma toteaa.
"Todellinen tulevaisuuden investointipolku on biokaasussa"
Kuisma spekuloi ajatuksella, että sähköautojen tarvitsemaa sähköä tuotettaisiin biopohjaisesti. Hän kuitenkin kokee, että tulevaisuudessa tulisi investoida biokaasuun.
– Yhden peltohehtaarin nurmirehusato riittää biokaasuksi jalostettuna yhden henkilöauton vuosikulutukseen. Kun meillä on joskus ollut peltoa 2,5 miljoonaa hehtaaria ja maatalous tarvitsee nykyään 1,5 miljoonaa hehtaaria, Suomesta löytyisi kohtuullisen helposti miljoona hehtaaria peltoa, joka kelpaisi bioperäiseen liikennepolttoaineiden tuotantoon. Sillä siis liikuttaisi miljoonaa henkilöautoa, Kuisma kertoo.
Hän lisää, että biokaasun suorassa liikennekäytössä olisi myös se hyvä puoli, ettei siinä syntyisi muuntotappiota toiseen energiamuotoon. Biokaasun tuotantoprosessi on myös yksinkertainen, sillä siinä ei tarvita liikkuvia osia.
---
1:09