Kansainvälinen autoliitto FIA on pyytänyt F1-sarjan kaikkia neljää moottorivalmistajaa toimittamaan raportin omien voimanlähteidensä energian kierrätysjärjestelmien yksityiskohdista, uutisoi saksalaislehti Auto Motor und Sport.
Lehden mukaan valmistajien, Ferrarin, Mercedeksen, Hondan ja Renault’n on toimitettava piirustukset ja tietokonemallinnokset voimayksiköidensä suurvirtapiiriin kuulumattomista apuvirtapiireistä FIA:lle perjantaihin mennessä. Määräys on tullut varsin lyhyellä varoitusajalla.
LUE MYÖS: FIA muuttaa kuohuttavaa F1-asetusta – Valtteri Bottaksen Mercedes kärsii? Ossi Oikarinen avaa tapauksen taustat
Toistaiseksi on epäselvää, liittyykö käsky aiempaan ilmoitukseen moottoriasetusten jäädyttämisestä kisaviikonlopun ajaksi. Aiemmin FIA ilmoitti yllättäen tiimeille, että ensi viikon Belgian GP:stä lähtien tallit saavat ajaa aika-ajot ja kisan vain yhtä tiettyä moottoriasetusta käyttäen.
Auto Motor und Sportin mukaan tilanne näyttää kuitenkin siltä, että FIA epäilee yhtä tai useampaa valmistajaa hybridienergian kierrättämistä koskevien sääntöjen ohittamisesta. Tätä väitettä tukee tiimeille toimitettu varoitus mahdollisista tarkastuskäynneistä.
Tekninen osasto seuraa tällä hetkellä energiantuotantoa kahdella anturilla, jotka mittaavat voimayksikön akkuun ja jarruenergiaa tuottavaan MGU-K-yksikköön sekä niistä ulos virtaavia energiamääriä.
Mittauksissa on vuosien saatossa ilmennyt ongelmia, sillä FIA ei ole pystynyt luotettavasti tukkimaan kaikkia porsaanreikiä sensorien kiertämiseksi. Mercedeksen aika-ajon ratkaisuvaiheessa niin sanotusta ”party modestaan” saama hurja lisäbuusti ja Ferrarin voimayksiköstä pari vuotta sitten liikkuneet tiedot sääntöjen kiertämisestä turbosta lähtöisin olevan lämpöenergian ohjaamisella voimayksikköön jarrutusenergiaa kierrättävän MGU-K:n kautta ovat esimerkkejä tästä.