Hurja tarjouspäivä saa monet aloittamaan joululahjaostoksensa – viime vuonna aleviikolla toimitettiin ennätysmäärä paketteja

Singles' Day, Black Friday ja Cyber Monday tarjoavat marraskuussa tarjouksia toisensa perään. Alepäivät näkyvät piikkeinä kauppojen myyntiluvuissa etenkin verkossa. Postin tutkimuksen mukaan Black Friday on päivistä suosituin Suomessa ja aloittaa monella joululahjarumban.

Joulusesonki on Postille vuoden vilkkainta aikaa. Postin suurista kotimaisista paketti- ja verkkokauppa-asiakkuuksista vastaavan Tommi Kässin mukaan uusien kauppapäivien myötä näkyy selkeästi, että jouiululahjojen ostaminen aloitetaan entistä aiemmin.

– Poikkeuksellinen korona-aika siirsi joulukauppaa entistä enemmän verkkoon, ja viime vuonna erityisesti Black Friday -kampanjat olivat todella suosittuja. Tuore tutkimuskin tämän vahvistaa: Black Friday on meille suomalaisille tuttu, silloin tehdään paljon ostoksia, ja ostokset tehdään nimenomaan verkossa, Kässi kertoo tiedotteessa.

Näin Black Friday näkyy Suomessa

Kiinasta lähtöisin olevaa Singles' Daytä juhlittiin tänä vuonna torstaina 11.11. Single's Daytä kutsutaan maailman suurimmaksi verkkokauppojen ostopäiväksi. Tulossa ovat vielä Yhdysvalloissa keksitty Black Friday, jota vuonna 2021 vietetään perjantaina 26.11. Black Fridayn jälkeisenä maanantaina koittaa vielä yksi alejuhla, kun maanantaina 29.11. vietetään Cyber Mondayta, joka puolestaan on vuonna 2005 keksitty verkkokaupan alennuspäivä.

Marraskuun kolmesta tarjouspäivästä Black Friday on Postin tutkimuksen mukaan se, jonka suomalaiset parhaiten tuntevat. Jopa 94 prosenttia tuhannesta vastaajasta kertoi tehneensä silloin ostoksia tai vähintäänkin tuntevansa päivän nimeltä. Naisista nimen tiesi 97 prosenttia, miehistäkin 91 prosenttia. Cyber Mondaysta oli kuullut 52 prosenttia vastaajista, Singles' Daysta 46 prosenttia.

Musta perjantai saa suomalaiset myös höllentämään kukkaronnyörejään. Postin tutkimuksesta selviää, että 30 prosenttia suomalaisista oli tehnyt useita Black Friday -ostoksia viime vuonna. Ostosten määrä näkyi myös Postissa. Vuonna 2020 Black Friday -viikolla toimitettiin yhteensä 1,5 miljoonaa pakettia, mikä on ennätysmäärä.

Cyber Mondayna ostoksia teki vain kahdeksan prosenttia, Singles' Dayna neljä prosenttia vastaajista.

Black Friday -tarjoukset aloittavat joululahjarumban

44 prosenttia Postin kyselytutkimukseen vastanneista kertoi tutustuvansa Black Friday -tarjouksiin jo ennen varsinaista tarjouspäivää. Cyber Monday ja Singles' Day eivät herättäneet yhtä suurta etukäteiskiinnostusta. Cyber Monday -tarjouksiin aikoi etukäteen tutustua vain 12 prosenttia vastaajista, Singles' Day -tarjouksiin vain seitsemän prosenttia.

Varsinaiset ostoaikeet korostuivat myös mustassa perjantaissa, sillä viidennes vastaajista oli aikeissa ostaa jotain Black Fridayna. Muut tarjouspäivät herättivät ennakkoaikeita vain muutamassa prosentissa vastaajia.

Tarjouksia ei hyödynnetä vain itseä ajatellen, vaan 26 prosenttia vastaajista kertoi aloittavansa joululahjahankintansa Black Friday -tarjouksista.

Kauppapäivät ohjaavat erityisesti verkkokauppaan

Marraskuun alepäivät painottuvat erityisesti verkko-ostoksiin, etenkin Black Fridayna. 45 prosenttia vastaajista kertoi painottavansa marraskuun aleostoksissa verkkokauppoja. Mitä nuorempi vastaaja, sitä enemmän nettishoppailu korostui vastauksissa. Jopa 70 prosenttia18–24 vuotiaista kertoi suosivansa verkossa asiointia.

Muistathan, että nettikauppojen tarjouksia hyödyntäessä on hyvä pitää tullauskäytännöt mielessä.  EU:n ulkopuolelta tilattaessa pitää huomioida nykyisin erilaisia ylimääräisiä maksuja. Pitääkö paketti tullata vai ei? Lue lisää: Suuret alennuspäivät ovat tuloillaan: Muista nämä asiat, kun tilaat ulkomailta!

Tekevätkö nämä lelut kauppansa tänä vuonna? Näitä leluja kaupat ennustavat vuoden 2021 hittileluiksi:

Tällaisia ovat joulun 2021 hittilelut 1:35
Mitä lahjaksi lapselle? Näitä ennustetaan vuoden 2021 hittileluiksi.

Lähde: Posti

Lue myös:

    Uusimmat