Kommentti: Hyundai-pomo teki ovelan peliliikkeen – näin oikukkaat Ott Tänak ja Thierry Neuville pysyvät aisoissa

MM-rallikauden kiehtovimmassa kaksintaistelussa on yksi tulipunainen vaate: "Aiheuttaa tulehtuneen tilanteen välittömästi" 1:24
MM-rallikauden kiehtovimmassa kaksintaistelussa on yksi tulipunainen vaate: "Aiheuttaa tulehtuneen tilanteen välittömästi"

MM-rallikauden 2024 alla on pohdittu, miten Hyundai-pomo Cyril Abiteboul saa pidettyä mestaruutta hamuavat tallikaverukset Thierry Neuvillen ja Ott Tänakin näpeissään. Vaikuttaa kuitenkin siltä, että Abiteboul on jo tehnyt ensimmäisen peliliikkeensä, kirjoittaa MTV Urheilun Mikko Hyytiä.

MAINOS

MM-ralli yksinoikeudella
MTV Katsomossa!

Japanin MM-ralli 21.–24.11.

Kaikki suorat ajolähetykset MTV Maxilla ja MTV Katsomossa kaudella 2024.

"Talli tähtää saavuttamaan yhä enemmän voittoja ja pisteitä. Talli näkee kauden 2024 erinomaisena mahdollisuutena voittaa mahdollisesti ensimmäisen kuljettajien maailmanmestaruutensa."

"Neuvillen ja Tänakin mestaruustaistelua tukevat kolme kuljettajaa, jotka jakavat kolmatta autoa. – – Näiden kokeneiden kuljettajien tavoitteena on taistella palkintosijoista ja viedä pisteitä Neuvillen ja Tänakin kilpailijoilta."

Taas kerran haastajana MM-rallikauteen lähtevä Hyundai ei ole jättänyt tiedotteissaan epäselväksi, mistä talli lähtökohtaisesti alkavalla kaudella on ajamassa.

Edellä siteerattujen tiedotteiden yleisten osuuksien lisäksi samaa viestiä on alleviivattu muun muassa toiseen kauteensa tallipäällikkönä lähtevän Abiteboulin ja neljän vuoden tauon jälkeen tallin kuljettajaksi palanneen Andreas Mikkelsenin suulla.

– Kauden luonteesta johtuen uskomme voivamme taistella kuskien mestaruudesta. Kolmosautoon pestaamamme kuskit haluttiin palkita tarjoamalla heille mahdollisuuden. He kaikki ovat osoittaneet uskollisuutensa, nopeutensa ja osaamisensa, Abiteboul sanoo.

– On selvää, että tavoitteemme on auttaa Thierryä ja Ottia mestaruustaistelussa. Olemme täällä siksi, että voisimme viedä pisteitä heidän kilpailijoiltaan, Mikkelsen kertoo.

Kontrasti siihen, mitä moottoriurheilussa perinteisesti painotetaan, on huomattava, ja esimerkiksi Toyotan tallipäällikön Jari-Matti Latvalan viesti kauden alla oli täysin erilainen.

– Se, että voittaisimme taas kerran valmistajien mestaruuden, on päätavoitteemme, ja jos voimme voittaa myös kuljettajien ja karttureiden mestaruudet, se olisi mahtava bonus, Latvala sanailee Toyotan tiedotteessa. 

Yhtäjaksoisesti vuodesta 2014 MM-sarjassa mukana ollut Hyundai ei ole milloinkaan voittanut kuljettajien maailmanmestaruutta. Valmistajien MM-pokaaleita Alzenaun-päämajasta löytyy kaksinkin kappalein (2019, 2020). Merkillepantavaa silti on, että vuosina 2017–2023 Hyundai julisti joka kerta kauden alla lähtevänsä tavoittelemaan sekä valmistajien että kuljettajien maailmanmestaruutta, nimenomaisesti tässä järjestyksessä.

Nyt Abiteboul on ylennetty tallipäällikköroolinsa lisäksi koko Hyundai Motorsportin presidentiksi, ja tulee väistämättä mieleen, että tämän kauden poikkeuksellinen ja alleviivaamalla alleviivattu tavoite kuljettajien mestaruudesta on häneltä myös tapa johtaa Neuvillea ja Tänakia – tähtikuljettajia, joiden välillä voi leimahtaa hetkenä minä hyvänsä.

Kun tavoitteena on ensisijaisesti henkilökohtainen menestys, tallille ei sinällään ole väliä, kuka sen toimittaa. Näin ollen Abiteboulilla ei ole ainakaan alkukaudesta tarvetta antaa tallimääräyksiä mihinkään suuntaan, vaan Neuville ja Tänak voivat keskittyä ratkomaan paremmuuttaan puhtaasti penkin ja ratin välissä.

Toisaalta mitä pidemmälle kausi etenee ja mitä suuremmaksi piste-ero kaksikon välillä mahdollisesti kasvaa, sitä enemmän Abiteboulilla on painetta ja syytäkin alkaa suosia heistä jompaakumpaa.

Ihannetilanteessa Neuville ja Tänak roikkuvat toki mestaruustaistelussa mahdollisimman pitkään, Toyotan Elfyn Evansin tavoin, ja lajin seuraajia hemmotellaan näin sellaisella herkulla, jota ei ole ollut tarjolla vuosikymmeniin.

Lue myös:

    Uusimmat