Hyvin pyyhkii: Vessapaperin kallistuminen näkyy kaupoissa, mutta ei välttämättä niin kuin ajattelit

Näin vähennät vessapaperin käyttöä helposti 0:19
KATSO MYÖS VIDEO: Näin säästät vessapaperia!

Vessapaperin hintojen nousu ei ole horjuttanut suurimpien kestosuosikkien asemaa, mutta kauppojen omien brändien myynti on kasvussa. S-ryhmä kertoo myyneensä alkuvuoden aikana vessapaperia jopa enemmän kuin aiemmin, mutta kyse ei ole varsinaisesti hamstraamisesta.

Vessapaperikin on aiempaa kalliimpaa yleisen inflaation ja kustannusten nousun myötä.

Kysyimme S- ja K-ryhmiltä sekä paperia valmistavalta Metsä Tissuelta, mistä vessapaperin hinta koostuu ja miten hintojen nousu näkyy kuluttajille käytännössä.

Mikä vaikuttaa vessapaperin hintaan?

Metsä Tissuen Suomen ja Baltian myyntijohtaja Susanna Varsanpää kertoo sähköpostivastauksessaan, että vessapaperin ja muiden pehmopapereiden hinnat muodostuvat kuitukustannuksista, energiasta, työvoimasta, palveluista ja investointi- sekä pääomakustannuksista.

Kustannukset ovat nousseet yleisesti ja perusinflaatio on edelleen varsin voimakasta, vaikka energia- ja kuitukustannukset ovatkin tilapäisesti laskeneet korkeimmista piikeistä, hän kirjoittaa.

Mitä vessapaperin hintaan tulee, Varsanpää kertoo, että se määrätään kaupassa. Tavarantoimittajat neuvottelevat kaupan kanssa tuottajahinnoista.

S-ryhmä: Embo ja Serla suosituimmat

Myyntipäällikkö Juhani Haara SOK Marketkaupan ketjuohjauksesta kertoo MTV Uutisille sähköpostitse, että vessapaperin myyntivolyymi on kasvanut alkuvuoden aikana S-ryhmässä. Kuluttajat ovat ostaneet aikaisempaa enemmän isompia pakkauskokoja.

Haaran mukaan Embo ja Serla -brändit ovat säilyttäneet asemansa suomalaisten kestosuosikkeina. Viime vuosien aikana kaupan omien merkkien kysyntä on ollut kasvussa.

Haara kertoo, että vessapaperin hintaan vaikuttaa muun muassa raaka-aineiden, tuotannon ja logistiikan kustannukset. Lisäksi vaikutusta on kaupan kustannuksilla ja kulloisellakin markkinatilanteella.

Kuluttaja voi pohtia, tuleeko vessapaperin hinta entisestäänkin nousemaan. S-ryhmän Juhani Haara kertoo viestissään, että he eivät voi kommentoida tulevaa hintakehitystä.

Ei enää hamstrausta 

Osto- ja myyntijohtaja Sirpa Koppinen-Lindström K-ryhmästä kertoo vessapaperin menekin kotitalouksissa olevan tällä hetkellä normaalilla tasolla. Koronapandemian alussa menekki nousi etätöihin siirtymisen vuoksi, mutta nyt hybridityön aikaan se on palautunut käytännössä lähes ennalleen.

Koppinen-Lindström kertoo, että kiristyneen taloustilanteen vuoksi on kuluttajien ostokäyttäytymisessä ollut havaittavissa jonkinlaista muutosta.

Voi sanoa, että kysyntä kohdistuu aikaisempaa enemmän sekä tarjoustuotteisiin että omiin merkkituotteisiimme, kuten monissa muissakin tavararyhmissä nyt, hän sanoo.

Pakkauskoon suosiossa on myös havaittavissa muutosta: toisaalta pienemmät pakkauskoot kiinnostavat, mutta myös kampanja-aikaan myynnissä olevat isot tarjouspakkaukset käyvät hyvin kaupaksi.

Koppinen-Lindströmin mukaan Tilastokeskuksen kuluttajahintaindeksistä on nähtävissä, että hygieniatuotteiden hinnat yleisesti ovat nousseet viime vuonna kymmenisen prosenttia.

Pehmopaperiteollisuuden kustannuspaineet ovat olleet tätäkin suuremmat.

Vessapaperin hintaa tai tulevaa hintakehitystä Koppinen-Lindström ei pysty kommentoimaan. Hän muistuttaa, että hintakehitykseen vaikuttaa moni tekijä.

Tuotteiden hinnan määräytymisen komponentteihin pystyy kommentoimaan tavaran valmistaja. Meidän tehtävämme on neuvotella heidän kanssaan paperien hinnoista, jotta pysyisimme kilpailukykyisinä ja pystyisimme hillitsemään asiakashintojen nousua.

Vessapaperin hintojen noususta kertoi aiemmin Yle.

Katso myös video: Muistatko vielä korona-ajan vessapaperihamstrauksen? 

Lue myös:

    Uusimmat