K-kaupoissa käynnissä hämmentävä vessapaperikokeilu

0:19img
KATSO MYÖS VIDEO: Nerokas niksi vähentää vessapaperin ylikäyttöä kuin itsestään!
Julkaistu 23.02.2023 17:02

Petra Tuominen

petra.tuominen@mtv.fi

K-kaupoissa on käynnissä kokeilu, jossa selvitetään WC-papereiden luokittelun vaikutusta asiakkaiden ostopäätökseen. Asiasta uutisoi ensimmäisenä Taloussanomat.

Vessapapereita jaotellaan nyt tietyissä K-kaupoissa hyllyihin niiden "käyttötuntuman" perusteella. Kauppoihin ovat ilmestyneet hyllyopasteet, joissa WC-paperit on luokiteltu joko ylellisiksi tai arkisiksi. 

Taloussanomat kertoi aiemmin torstaina, että uudenlaisia hyllymerkintöjä on bongattu ainakin pääkaupunkiseudulla sijaitsevassa K-kaupassa.

Lue myös: Tomilla välähti kesken suihkun – keksi vessabisnekselleen niin osuvan nimen, että joutui vaihtamaan omansakin: "Vaikea unohtaa, kun sen kerran tajuaa…"

Kesko: WC-paperipilotti on käynnissä muutamassa kaupassa

Keskon osto- ja myyntijohtaja Sirpa Koppinen-Lindström vahvistaa MTV Uutisille kyseessä olevan tietyissä kaupoissa käynnissä oleva kokeilu.

– Pilotoimme Keskossa kauppiaiden kanssa yhteistyössä erilaisia asioita eri osastoilla ja toteutukset vaihtelevat kaupoittain. Tämä WC-paperipilotti on ollut käynnissä muutamassa kaupassa. 

Koppinen-Lindströmin mukaan WC-papereiden luokitteluun vaikuttavat monet eri tekijät: WC-papereita valmistetaan erilaisista raaka-aineista ja paperikerroksia on tuotteissa eri määrä, mikä vaikuttaa sekä käyttötuntumaan että hintaan. 

– Jaottelulla haluttiin testata, auttaako se asiakkaita päätöksen tekemisessä ja löytävätkö he aiempaa vaivattomammin itselleen mieluisan tuotteen, Lindström kertoo.

Kokeilu ei kuitenkaan ole osoittanut suureksi menestykseksi: ostokäyttäytyminen ei nimittäin ole muuttunut suuntaan tai toiseen luokittelusta huolimatta. 

– Vaikuttaa siltä, että asiakkaat ostavat mieleistään tuotetta esillepanosta ja jaottelusta huolimatta, eikä vaikutus ostokäyttäytymiseen ole merkittävä.

Lue myös: Saran talouspaperikikkaa on katsottu liki kolme miljoonaa kertaa – saako rullan käyttöikää pidennettyä näin naurettavan helposti?

Katso myös video: Oletko huomannut? Nämä suomalaisyritykset ovat sananmuunnoksia! 

0:56img

Kokosimme yhteen suomalaisyrityksiä, joiden nimet ovat sananmuunnoksia. Kokeile, osaatko kääntää nimet hauskaan muotoon.

Tuoreimmat aiheesta

Kesko