Iltalehti kertoo helsinkiläismiehestä, joka joutui taistelemaan kuukausien ajan saadakseen myyjäliikkeen vastuuseen ajokelvottomaksi osoittautuneesta autosta.
Lehden mukaan mies hankki tunnetusta suomalaisesta autoliikkeestä käytetyn, mutta "erittäin hyväkuntoisen" Nissan-merkkisen maastoauton. Ostajan mukaan hän ajatteli, että ostamalla auton tunnetulta yritykseltä, hän saisi ainakin tarkastetun auton.
Auto olikin tarkastettu noin kuukausi aiemmin ja papereiden mukaan se oli erinomaisessa kunnossa. Koeajolla huomattu pieni tärinä korjaantuisi myyjän mukaan renkaiden tasapainotuksella.
Tärinä ei tasapainotuksella kuitenkaan kadonnut, vaan paheni. Kolmannen osapuolen arvion mukaan kardaaniakselissa, takatukivarsissa ja iskunvaimennuksessa oli pahasti vikaa. Auton helmoista oli myös meikattu piiloon ruostevaurioita.
"Erittäin hyväkuntoisena" myyty auto paljastui laajassa kuntotarkastuksessa ajokelvottomaksi eikä se olisi mennyt katsastuksesta läpi. Myyjäliike tarjoutui viemään auton katsastukseen, mutta mies ei suostunut.
– Halusin kuitenkin auton, joka on kunnossa, enkä autoa, joka on katsastettu, mies kertoo.
Mies kertoo vääntäneensä myyjäliikkeen kanssa jokaisen vian korjaamisesta erikseen. Loppujen lopuksi autoa korjattiin puolen vuoden aikana yhteensä noin 5 000 eurolla myyjäliikkeen laskuun.
– En lopulta menettänyt rahaa, mutta käytin lukemattomia tunteja sähköpostin äärellä ja käynneissä eri paikoissa. Luulen, että moni turhautuu ja luovuttaa, mies kertoo Iltalehdelle.