Kuljetus- ja logistiikka-alan yrityksiä edustavan SKALin mukaan EU:n ilmastolakipaketti voi aiheuttaa satojen miljoonien eurojen lisälaskun kuljetusalalle.
Pakettiin liittyvässä energiaverodirektiivissä säännellään muun muassa siitä, miten jäsenmaat voivat asettaa valmisteveroja liikenteen polttoaineille.
Nyt voimassa olevassa energiaverodirektiivissä on säädetty yksi minimiverotaso kullekin polttoainetyypille, jota jäsenvaltiot eivät saa alittaa. Verotasot on säädetty muodossa euroa / 1 000 litraa.
Uudessa ehdotetussa energiaverodirektiivissä minimiverotasot on porrastettu sen mukaan, kuinka ympäristöystävällisestä raaka-aineesta polttoaine on valmistettu.
Dieselille on ehdotetussa direktiivissä kolme eri minimiverotasoa.
Lue myös: Hallitus esittää jatkoa vähäpäästöisten autojen hankinta- ja muuntotuille
Muutos tarkoittaisi yli 300 miljoonan euron lisäkustannusta
Ehdotuksen mukaan jäsenvaltion tulisi verottaa bensiiniä ja dieseliä yhdenmukaisin veroperustein energiasisältöä kohti myös silloin, kun verotasot ovat minimitasojen yläpuolella.
– Mikäli bensiinin verotusta Suomessa ei alenneta, ehdotus nostaisi fossiilisen dieselin polttoaineveroa noin 26 sentillä per litra. Tämä muutos tarkoittaisi yli 300 miljoonan euron lisäkustannusta maanteiden tavaraliikenteelle, SKALin toimitusjohtaja Anssi Kujala sanoo.
2:14
Arviointia tarvitaan
Nykyaikataulun mukaan Suomen eduskunnan suuri valiokunta muodostaa kansallisen kannan ilmastolakipakettiin ensi kuussa.
–Suuren valiokunnan pitäisi ottaa huomioon kilpailukyky- ja yritysvaikutukset ennen kuin Suomen kannat lyödään kiinni, Kujala sanoo.
Hänen mukaansa asiaan liittyviä ongelmakohtia ei Suomessa tunnisteta laajasti.
– Työ- ja elinkeinoministeriön, valtiovarainministeriön sekä liikenne- ja viestintäministeriön pitäisi arvioida kokonaisuuteen liittyvät taloudelliset vaikutukset perin pohjin, Kujala toteaa.
Hän muistuttaa Suomen syrjäisestä sijainnista ja pitkistä etäisyyksistä päämarkkina-alueisiin nähden.
– Tämä on vakava paikka Suomen kansantaloudelle, Kujala toteaa.
Pakettiin kuuluu myös niin sanotun ammattidieselin kieltäminen, joka on eräänlainen veronpalautusjärjestelmä. Se on käytössä monessa Euroopan maassa, mutta ei Suomessa.
– Mahdollisuutta ammattidieseliin ei pitäisi sulkea ja Suomen pitäisi ottaa se käyttöön, Kujala näkee.