Suomi edistää päästötavoitteitaan EU-direktiivin avulla: "Käytännössä tämä tarkoittaa täyssähköautoja"

Julkiset hankinnat ovat liikenne- ja viestintäministeriön mukaan tehokas keino uudistaa ajoneuvojen teknologiaa ja vähentää liikenteen päästöjä. EU-direktiivin täytäntöönpanoa valmisteleva työryhmä on jo käärinyt hihansa.

Nolla- ja vähäpäästöisten ajoneuvojen osuutta julkisissa ajoneuvo- ja kuljetuspalveluhankinnoista kasvatetaan uudella EU-direktiivillä. Sen vaatimukset edesauttavat osaltaan myös hallituksen päästötavoitteiden saavuttamista.

Direktiivin vaatimuksia ryhdyttäneen noudattamaan Suomessa elokuusta 2021 eteenpäin.

Työryhmä valmistelee jo 

Työryhmä selvittää parhaillaan keinoja, joilla puhtaan kaluston ja palveluiden määrää liikenteessä voitaisiin lisätä mahdollisimman kustannustehokkaasti sekä alueelliset erot huomioiden.

Direktiivi koskee julkisen sektorin ajoneuvo- ja palveluhankintoja, jotka ylittävät EU:n hankintalainsäädännön hintakynnykset. Sen vaatimuksista voidaan vapauttaa esimerkiksi hälytysajoneuvot sekä asevoimien ajoneuvot.

Työryhmässä ovat mukana muun muassa Auto- ja kuljetusalan työntekijäliitto AKT ry, Autoalan keskusliitto sekä Autotuojat ja -teollisuus ry, Liikenne- ja viestintävirasto Traficom, Neste Oyj, Posti Group Oyj, Taksiliitto, työ- ja elinkeinoministeriö, valtiovarainministeriö sekä ympäristöministeriö.

Tiukat velvoitteet

Direktiivin myötä puhtaaksi ajoneuvoksi lasketaan sellainen henkilö- tai pakettiauto, jonka hiilidioksidipäästöt kilometrillä ovat enintään 50 grammaa. Vuodesta 2026 alkaen "puhtaiksi" luetaan ainoastaan täysin lähipäästöttömät ajoneuvot.

– Käytännössä tämä tarkoittaa täyssähköautoja ja vuoden 2025 loppuun asti myös lataushybridejä, selventää Liikenne- ja viestintäministeriö tiedotteessaan.

Suomelle asetetun velvoitteen mukaisesti valtion uusista henkilö- ja pakettiautohankinnoista 38,5 prosenttia tulee olla puhtaita. Uusista raskaista ajoneuvoista puhtaita on oltava 9 prosenttia tämän vuoden elokuusta alkaen ja 15 prosenttia vuodesta 2026 alkaen.

Liikenne aiheuttaa EU-alueen kokonaispäästöistä noin neljänneksen. Liikenne on EU:n ainoa sektori, jonka päästöt kasvavat edelleen.

Lähde: Liikenne- ja viestintäministeriö

Lue myös:

    Uusimmat