Ilta-Sanomat selvitti uusien autojen päästöjä viimeisen reilun kymmenen vuoden ajalta. Autoala toivoo, että hihat käärittäisiin myös muilla sektoreilla.
Ilta-Sanomien kasaamien tilastojen mukaan sekä autoala että tyypillinen suomalainen autonostaja ovat ottaneet osaa ilmastotalkoisiin kiitettävästi.
Traficomin, Tilastokeskuksen ja Verohallinnon datan perusteella uusien autojen päästökehitys on Suomessa kestävällä pohjalla ja menee oikeaan suuntaan.
Lähes kolmanneksen pudotus vuosikymmenessä
Viime vuonna ensirekisteröityjen henkilöautojen hiilidioksidipäästöt olivat keskimäärin 117,4 grammaa kilometrillä, mikä on 28 prosenttia vähemmän kuin vuonna 2008. Viime vuoden osalta laskenta perustuu sekä mitattuihin että laskennallisiin NEDC-arvoihin.
Euroopan unionissa myytyjen autojen keskimääräiset CO2-päästöt olivat vuonna 2017 Ilta-Sanomien mukaan 118,5 g/km, joten Suomi on hyvin muiden EU-maiden tahdissa.
1:07
Autotuojat ja -teollisuus ry:n toimitusjohtaja Tero Kallio peräänkuuluttaa Ilta-Sanomien haastattelussa toimenpiteitä myös muilta sektoreilta. Huolimatta autoalalla tehdyistä toimenpiteistä, kasvoivat maamme kasvihuonekaasujen kokonaispäästöt vuonna 2018 kahdella prosentilla edellisvuoteen verrattuna.
Viime vuonna kolme neljäsosaa maamme kasvihuonekaasujen päästöistä oli peräisin energiasektorilta, ja Suomen päästöjen kasvuun vaikuttikin eniten maakaasun ja turpeen kulutuksen nousu.
– Olisi hyvä, että muutkin sektorit osallistuisivat näihin talkoisiin liikenteen ohella Suomessa, Kallio toteaa Ilta-Sanomille.
– Tervetuloa mukaan, ehkä yhdessä saisimme tuon kahden prosentin kasvun taas taittumaan.