MTV Sportin F1-toimitus listaa jokaisen osakilpailun jälkeen viikonlopun onnistujat ja epäonnistujat. Kauden kahdeksas osakilpailu, Euroopan GP, ajettiin ensimmäistä kertaa Azerbaidzhanin Bakun kaduilla.
Kisan voittoon ajoi paalupaikalta ruutulipulle johtoasemassa ollut Mercedeksen Nico Rosberg ennen Ferrarin Sebastian Vetteliä. Force Indian Sergio Perez nousi kolmanneksi ohi rangaistuksen myötä palkintopallilta pudonneen Ferrari-kuski Kimi Räikkösen.
Valitettavat sääntöihin hirttäytymiset veivät kuitenkin lupaavalta radalta jännittäviä tilanteita.
TOP5:
1. Nico Rosberg
Parin pieleen menneen viikonlopun jälkeen alkukauden neljän voiton putkella hankittu MM-johto ehti sulaa jo lähes olemattomiin, mutta Rosbergin kunniaksi täytyy sanoa, että tilanne ei näyttänyt hetkauttavan häntä mihinkään suuntaan. Nyt eroa on taas 24 pistettä, mikä sekin on yhdessä kisassa käännettävissä, mutta Bakun voitonjuhlissa vahvin signaali oli se, että Rosberg näyttää tällä kaudella kestävän vastoinkäymisiä huomattavasti aiempia vuosia paremmin. Keskittyminen on pidettävä jokaisessa aika-ajossa ja jokaisessa kisassa startista ruutulipulle. Askel kerrallaan.
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.
2. Sergio Perez
Huhut Ferrarille siirtymisestä saattavat edelleen olla kaukaista unelmaa Perezille, mutta meksikolainen on tehnyt viimeistään tällä kaudella itsestään ison kalan kärkitallien silmissä. Force India on yhä taloudellisesti melko hataralla pohjalla, joten siihen nähden tiimi on tehnyt hämmästyttävää työtä autonsa kanssa. Perez varmasti hakkasi aika-ajojen jälkeen päätään seinään, kun ajamalla saavutettu eturivin lähtöpaikka vaihtui seitsemänteen ruutuun harjoitusten päätteeksi tulleen autoremontin tuoman rangaistuksen myötä. Siitä kisastarttiin ja Perez napsi edeltään heti kaksi päänahkaa. Pian hän olikin jo palkintopallitaistossa ja nousi lopulta Räikkösen aikasakon turvin kolmoseksi. ”Checo” rehenteli podiumin lämpiössä ohituksellaan, mutta todellisuudessa Räikkönen antoi suosiolla tietä, koska tiesi, ettei palkintopallille ollut muutenkaan mitään asiaa rangaistuksen takia.
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.
3. Valtteri Bottas
Williamsille viikonloppu oli iso arvoitus, sillä upouuden radan luonteenpiirteet olisivat voineet kääntyä joko tiimin puolelle tai sitä vastaan. Nyt huomattiin, että Williamsin suoranopeus riitti lyömään Red Bullin mutkanopeuden. Valtteri Bottas teki jälleen eleettömän varman suorituksen, vaikka lauantain käsittämätön epäonni oli pilata kaiken. Ensin hän joutui harjoituksissa ratamestarin erikoisen uhriksi rikottuaan autonsa varikkosuoran rikkinäiseen kouruun ja sitten aika-ajoissa Lewis Hamiltonin keskeytys vei mahdollisuuden nousta kahdeksatta ruutua ylemmäs. Kisassa suomalainen kuitenkin teki kaiken voitavan ja piti takanaan Red Bullit, jotka ovat Williamsille kuitenkin tämän hetken ykkösvertailukohta.
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.
4. Daniel Ricciardon aika-ajot
Red Bullin viikonloppu kääntyi pettymykseksi, mutta täytyy edelleen ihailla sitä, mitä Ricciardo saa aikaan aika-ajoissa. Aussikuski pystyi tuhannesosilleen Sebastian Vettelin Ferrarin vauhtiin, mutta nappasi kolmossijan tehtyään aikansa ensimmäisenä. Vaikka kisoissa tallin mokat ja huono tuuri ovat vieneet Ricciardolta ison pistepotin, aika-ajot tuntuvat tällä kaudella menevän joka kerta aivan suorituskyvyn äärirajoilla.
5. Bakun F1-rata
Formula ykkösten uudet kisat ovat viimeisen reilun vuosikymmenen aikana herättäneet aina närää suhmuroinnista paikallisen hallinnon kanssa ja Azerbaidzhan päätyi kalenteriin niin ikään kaiken muun kuin moottoriurheiluperinteensä ansiosta. Ihmisoikeudet ovat kuralla ja rahat virtaavat pienen vähemmistön taskuun. Mutta mitä tulee urheilulliseen puoleen, lajin historian nopein katurata osoitti olevansa varsin onnistunut luomus. Pieniä kauneusvirheitä viikonloppuun sisältyi, mutta nykyisen seitsemän vuoden sopimuksen aikana viilauksilla voidaan saada aikaan varsin omaleimainen GP. Williams mittasi Bottakselle yli kahden kilometrin pääsuoralla hirmuisen 378 km/h huippunopeuden, minkä vastapainona sarjan kapein mutka ja kiharainen vanhan kaupungin yhdistelmä saattavat nousta vuosien saatossa klassikon asemaan. Ohituspaikkoja löytyy eikä yksikään nopeampi auto jäänyt jumiin hitaampien taakse. Täytyy ihmetellä, miten kummassa kisasta selvittiin ilman ainuttakaan kolaria, vaikka GP2-luokassa rytisi jatkuvasti.
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.
FLOP5:
1. Renault
Kauden kahdeksan osakilpailun jälkeen pistepotti on jäänyt kuuteen pinnaan, kun esimerkiksi tulokastalli Haas on saalistanut jo 24 pistettä. Pahin mahalasku ei ollutkaan Monacon viikonlopun Rellu-romuralli, vaan Bakun aika-ajoissa kahdelle viimeiselle sijalle jääminen. Auto vaikuttaa tällä hetkellä erittäin hankalalta ajettavalta, sillä moottorissa ei pitäisi olla mitään vikaa. Siitä todisteena Red Bullin piristynyt suoritustaso. Lotuksen konkurssin pohjalta ponnistaessa perinteikkään ranskalaisyhtiön on luotava talli tuhkasta, mutta matka huipulle näyttää tällä hetkellä huolestuttavan pitkältä.
2. Nico Hülkenberg
Jo ties kuinka monena kesänä kuskimarkkinoiden kuumimpiin nimiin lukeutunut saksalainen saa tänä vuonna viettää lomansa rauhassa. Tällä kaudella on käynyt viimeistään ilmi, että Sergio Perez on Force Indian kuljettajista selvästi kovempi rattimies. Kaksikko on ajanut tallikavereina kolme vuotta, minä aikana Perez on saavuttanut tallin kaikki neljä palkintopallisijoitusta. Sen sijaan Hülkenbergin edellinen sijoitus viiden parhaan joukkoon jo yli kahden vuoden takaa.
3. Lewis Hamilton
Viikonlopun aikana tuli jo kehuttua Hamiltonia siitä, miten hän otti uuden radan haltuun käytännössä ilman simulaattoriharjoittelua tai edes kävellen radalla piipahtamista. Aika-ajoissa ajovirheitä alkoi tulla. Hän oli ensin jäädä kokonaan ulos päätösosiosta ja jäi kymmenenteen lähtöruutuun kolhittuaan autonsa seinään. Kisan sähläys moottoriasetusten kanssa meni myös hiukan kuljettajan omaan piikkiin eikä britti saanut startissakaan noustua yhtään sijaa. Kausi on onneksi pitkä ja tällaiset viikonloput pystyy nollaamaan nopeasti.
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.
4. Räikkösen pieni suuri virhe
Ferrarin viikonloppu alkoi mystisillä jarru-, rengas- ja moottoriongelmilla, mutta aika-ajoissa talli kaivoi maksimin koneistaan irti. Kimi Räikkönen oli aikakierroksellaan kahdessa sektorissa tallikaveriaan Sebastian Vetteliä nopeampi, mutta hävisi yhdellä ratkaisevan paljon. Kisassa Ferrari yritti Räikköselle aggressiivista taktiikkaa, joka ei antanut aikaisen pysähdyksen takia mahdollisuutta pitää johtoasemaa Vetteliä vastaan. Kimi suostui antamaan tietä sillä ehdolla, että saksalaista käsketään panemaan nastan lautaan. Vettel vastasi kisan nopeimmalla kierroksella. Pieni keskittymisvirhe kävi kuitenkin kalliiksi, sillä Räikkösen viivan ylitys johti viiden sekunnin aikasakkoon, jonka ansiosta Perez nousi lopulta kolmanneksi. Ferrarin iso pamppu Sergio Marchionne oli paikalla eikä varmasti kovin hyvillään, mutta viimeisimmät sisäpiiritiedot kertovat hänen kallistuvan vähitellen Räikkösen jatkosopimuksen kannalle.
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.
5. Sokeat sääntötulkinnat
Hamilton oli aivan oikeassa siinä, että FIA on tiimiradioviestintää siistiessään ajanut kuljettajat kohtuuttoman tehtävän eteen. Autoista on tehty vuosien saatossa avaruussukkuloita, joiden kaikkien nippeleiden tunteminen vaatii kehittynyttä insinööriosaamista. Ja sellaista pitää löytyä nimenomaan penkin ja ratin välistä, kun taas talli ei saa varikolta neuvoa kuljettajaa juuri missään säätöihin tai asetuksiin liittyvissä asioissa ajon aikana. Tällä kertaa se vei Hamiltonilta mahdollisuuden nousta kärkitaisteluun ja omien sanojensa mukaan ”olemaan osa show’ta”. Toinen turhan tiukka sääntötulkinta kohdistui Räikköseen, joka ei hyötynyt pätkän vertaa siitä, että kävi suoralla väärällä puolella varikon sisääntuloviivaa. Rangaistukset pitäisi suhteuttaa saatuun hyötyyn ja tässä tapauksessa näin ei todellakaan käynyt.
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.