Helteetön kesä on pitänyt jäätelön myyntilukemat elohopean tavoin alhaalla.
Suomen Nestlen myyntijohtaja Pekka Helin ei muista kahteenkymmeneen vuoteen yhtä vaikeaa jäätelökesää. Samoilla linjoilla on Helsingin jäätelötehtaan yrittäjä Annette Magi, joka on ollut pyörittämässä perheyrityksen toimintaa 22 vuotta.
– Huonoin kesä ikinä meidän aikanamme, hän kertoo.
Helsingin jäätelötehtaan kausi on lyhyt, koska tuotteet myydään ulkokioskeista. Viime vuonna helteiset heinä- ja elokuu ottivat kiinni viileän alkukesän, mutta tänä vuonna edes intiaanikesä ei pelastaisi tilannetta.
Nestlen Helin sanoo viileän sään vaikuttavan erityisesti heti nautittavien tuotteiden myyntiin, eli esimerkiksi kioskien ja kahviloiden irtotuotteisiin ja vähittäiskaupoissa myytäviin yksittäisiin jäätelöihin. Viileällä säällä tyypillisimmät jäätelöostokset ovat koti- ja monipakkaukset.
– Jokainen meistä on kokenut sen, että jos taivaalta tulee vettä, niin ei ensimmäisenä tule mieleen, että kuivana pysyttelemisen lisäksi söisi samalla vielä jäätelöä, Helin sanoo.
STT ei tavoittanut Ingmanin jäätelöitä valmistavan Unileverin edustajaa kommentoimaan kesän jäätelömyyntiä.
Kylmäkaapeilla ei käy käsiä
Kylmällä säällä kauppojen ja huoltoasemien kylmäkaappien ovetkaan eivät käy. Sinebrychoffin kanavajohtajan Jukka Leskisen mukaan heti kulutettavien juomien myynti kärsii viileästä kesästä enemmän kuin esimerkiksi puolentoista litran juomapullojen.
Leskinen kertoo kesän merkityksen olevan virvoitusjuomille niin suuri, että myynti tänä vuonna jää edellisvuotta alhaisemmaksi.
– Nyt on kaksi niin sanottua kovan kulutuksen kuukautta takana, ja kylmää on ollut. Lämmin loppukesä ei pelastaisi, mutta parantaisi tilannetta, hän kuvailee.
Olvin toimitusjohtaja Lasse Aho sanoo erityisesti kivennäis- ja lähdevesien myynnin olevan herkkä sään vaihteluille. Kuumana kesänä myynti voi moninkertaistua, mutta kylmällä säällä kuluttajaa ei janota. Oluen myynti sen sijaan pysyy melko tasaisena.
Tähänastista kesää Aho arvioi huonoimmaksi ainakin pariinkymmeneen vuoteen. Hän huomauttaa, että ei vain teollisuus, vaan myös kaupat ja terassiyrittäjät kärsivät auringon puutteesta.
Elokuu muuttaa kuluttajien tilanteen
Ahon mukaan kulutuksen vähenemiseen vaikuttaa sekin, että kun aurinko ei paista, kuluttajat eivät käy ulkona yhtä paljon kuin lämpimällä säällä. Elokuun edetessä sää alkaa hiljalleen muuttua syksyiseksi, mutta sen lisäksi myös arkeen palaaminen vaikuttaa kulutustottumuksiin.
– Elokuun puoliväliin kauppa käy, mutta sitten koulut alkavat ja ihmiset palaavat mökeiltään ja lomiltaan. Sitten ei voi tehdä oikein mitään.
Laitilan Wirwoitusjuomatehtaan myyntijohtaja Mika Erholtz sen sijaan sanoo, että heidän osaltaan myyntilukemat ovat edellisvuoden tasolla. Erholtz uskoo sään vaikutuksen olevan dramaattisempi Laitilaa suuremmissa panimoissa.
– Toki jos sää olisi parempi, myös koko alalla menisin nyt paremmin.