Kalsea alkukesä tietää monelle alalle ankeita aikoja. Ravintoloiden kassoihin tympeä sää voi tietää mittavaa lovea.
Kylmällä kelillä terassit ammottavat tyhjyyttään eikä jäätelökään maistu. Ravintoloille kylmyys voi tietää hurjia menetyksiä, Matkailu- ja Ravintolapalvelut MaRa ry:n toimitusjohtaja Timo Lappi arvioi.
– Varmaan myyntiä menetetään yhteensä satoja miljoonia koko ravintola-alalla.
Lappi muistuttaa, että ravintola-alan vuosittainen liikevaihto on useita miljardeja. Alan unelmakelit ovat aivan muuta kuin tämän vuoden kesäkuun todellisuus.
– Reilut kaksikymmentä astetta lämmintä, ei tuulta ja aurinko paistaa. Se olisi ihannekeli.
Kun panimotuotteet eivät maistu terassikansalle, ei niitä myydä tehtailtakaan samaan tahtiin. Erityisesti vesien myynti sakkaa, Sinebrychoffin viestintäpäällikkö Timo Mikkola kertoo.
– Olut maistuu myös saunassa ja ruokapöydässä, joten olut ei ole niin sääherkkä. Esimerkiksi lonkeron myyntiä sää heittelee enemmän.
Hartwallin myyntijohtaja Marko Airamaa mukaan kylmä kesä näkyy pienten pullojen myynnissä mutta sitäkin ankarammin terasseilla.
– Tässä kohtaa kesää normaalisti terassit olisivat auki ja pullollaan ihmisiä. Nyt kaikkia terasseja ei ole edes avattu.
Huvipuisto vetää sateellakin
Kaikkia ulkorientoja sade ei lannista. Linnanmäen huvipuisto on vetänyt väkeä viime kesän tapaan. Huvipuisto avasi porttinsa viikkoa ennen vappua. Tähän mennessä puisto on vetänyt miltei 300 000 kävijää.
– Sadekeli ei haittaa lapsia ja nuoria. Helteellä ihmiset jopa valittavat, kun laitteisiin on jonoa, toimitusjohtaja Pia Adlivankin naurahtaa.
Väkeä on riittänyt myös Särkänniemen huvipuistossa Tampereella. Siellä kävijöitä on ollut noin 150 000.
– Kävijämäärät ovat olleet 9,7 prosenttia kasvussa. Yksi tekijä on varmasti ollut se, että meillä on myös sisäkohteita, jolloin kuurosateet tai kylmyys eivät pahemmin haittaa, toimitusjohtaja Miikka Seppälä sanoo.
Jäätelökioskeilla hiljaista
Kesän sesonkiherkkujen kauppa käy koleassa vaihtelevasti. Jäätelömyynti takkuaa varsinkin kioskeilla.
– Säällä on iso vaikutus etenkin mehujäiden sekä kioskien myynteihin, jotka kärsivät aina kylmästä säästä, markkinointipäällikkö Soile Seppälä Unilever Finlandilta kertoo.
Unilever valmistaa Ingmanin jäätelöt. Valio-jäätelöt puolestaan tekee Suomessa Nestlé.
– Jäätelön peruskysyntä on erittäin mollivoittoinen. Myynnissä on sään kautta useamman kymmenen prosentin lasku. Puhutaan satojen tuhansien eurojen viikkomyynnistä, joka jää saamatta, valottaa Suomen Nestlén myyntijohtaja Pekka Helin.
Mansikkakauppa sen sijaan käy juhannuksen alla. Kesän mansikkasadostakin on tulossa viileistä säistä huolimatta normaali.
– Sato menee kaupaksi tänä kesänä. Lounais-Suomessa kerätään jo isompiakin mansikkasatoja, toiminnanjohtaja Hannu Salo Hedelmän- ja marjanviljelijäin liitosta kertoo.
Lomakoneisiin on tunkua
Kun lämpöä ei Suomessa riitä, suuntaa kansa ulkomaille. Aurinkomatkat on myynyt kesäkauden matkoistaan jo kaksi kolmasosaa, Tuire Melander Finnairin viestinnästä kertoo.
– Ihmiset ovat tänä vuonna varanneet matkansa hyvissä ajoin, koska viime vuonna Aurinkomatkojen kesän matkat myytiin loppuun kylmän alkukesän seurauksena. Kesälomalta toivotaan aurinkoa ja lämpöä, jolloin viileä sää kotimaassa näkyy selvästi kesän matkojen myynnissä.
Kotimaassa sadetta voi paeta vaikka elokuvateatteriin. Finnkinon myyntijohtaja Kalle Peltola kertoo alkukesän menneen mukavasti.
– Kesä on myös sesonkiaikaa. Hollywoodista tulee isoja elokuvia. Esimerkiksi tänä kesänä teattereihin on tulossa uusi Terminator-elokuva sekä Kätyrit-animaatio.