Jämijärven turmakoneen uhreilla oli vain noin minuutti aikaa pelastautua, varmistui onnettomuustutkinnassa. Kone tuli alas tuossa ajassa neljästä kilometristä.
Lisäksi usea hidaste vaikeutti hytistä pois pääsyä.
-Laskuvarjolla pelastautuneet ovat kertoneet, että heillä oli kovien G-voimien vuoksi suuria vaikeuksia päästä ulos koneesta. Lentokone tuli alas sattumanvaraisessa syöksykierteessä, kertoi onnettomuuden johtava tutkija Ismo Aaltonen perjantaina.
Pääsiäisen lento-onnettomuudessa kuoli kahdeksan
-Laskuvarjohyppääjiä kuljettanut lentokone syöksyi maahan pääsiäissunnuntaina Jämijärvellä.
-Onnettomuudessa kuoli kahdeksan hyppääjää.
-Lentäjä ja kaksi hyppääjää pelastuivat lentäjän oven kautta.
-Onnettomuuskone oli Comp Air 8 -tyyppinen experimental-luokan kone, joka oli koottu Suomessa.
-Koneen hylky on siirretty Niinisalon varuskuntaan tarkempia tutkimuksia varten.
(stt)
Oikeanpuoleinen eli hyppääjien oven puolen siipi katkesi, mutta ei irronnut koneesta. Selvitettävänä on, estikö siipi poistumisen hyppääjien oven kautta.
Koneen hytti oli lisäksi Aaltosen mukaan matala.
-Siellä oli pakko liikkua kyykyssä tai polvillaan.
Muilla kuin koneen lentäjällä ei myöskään ollut istuinta.
Ensimmäisenä putoavasta koneesta pääsi hyppäämään ohjaaja arviolta runsaan kilometrin korkeudessa.
-Kaksi muuta samasta ovesta pelastunutta pääsivät ulos hyvin lähellä maata. Voi olla, että heistä jälkimmäinen hyppäsi aivan viime hetkellä.
Toistaiseksi ei ole selvyyttä siitä, miten lähellä ohjaajan ovea kaksi selviytynyttä olivat turmahetkellä.
-G-voimien vuoksi on mahdollista, että koneen sisällä olevien paikkajärjestys muuttui syöksyn aikana.
Vaikea tutkinta
Kone joutui ongelmiin, kun sen pituusohjaukseen tuli ongelmia. Vaikka moottorissa ei ilmeisesti ollut vikaa, kone menetti ohjattavuutensa heti.
-Seurauksena nokka painui nopeasti alas. Lentokone oikeni vielä hetkeksi, mutta kääntyi sitten nokan kautta voimakkaasti selkäsyöksyyn. Tällöin hytissä annettiin käsky hätäpoistumisesta, Aaltonen kertoo.
Kahdeksalta hyppääjältä se ei onnistunut.
Suomen ainoa Comp Air 8 -lentokone syöksyi maahan kyljelleen ja syttyi heti palamaan. Ilmassa kone ei vielä palanut.
-Koneen perässä nähty, palosavuksi oletettu vana oli katkenneesta siivestä vuotanutta kerosiinia eli polttoainetta.
Tapahtumien kulun tutkintaa vaikeuttaa Aaltosen mukaan se, että ohjausjärjestelmät ja lennolla mahdollisesti kypäräkameroilla tehdyt videotallenteet tuhoutuivat koneen iskeytyessä maahan.
Aaltonen arvioikin, että Jämijärven turman selvittäminen saattaa kestää jopa vuoden.
Turmakone oli koottu ulkomaisista osista Suomessa. Tutkijat alkavat selvittää sen rakentamisen vaiheita ensi viikolla.
Onnettomuustutkintakeskus lähetti jo tiedustelun koneen osien ja moottorin valmistajille. Osat ovat Yhdysvalloista ja moottori Tshekistä.