Japanissa loukkaannuttiin Barbenheimer-ilmiöstä – elokuvayhtiö joutui pyytämään anteeksi

Japanissa on loukkaannuttu Barbenheimer-ilmiöstä, sillä sen koetaan vähättelevän vuoden 1945 tuhoisia ydinpommi-iskuja. 

Japanin Warner Bros -elokuvayhtiö on pahoittanut mielensä siitä, kuinka sen emoyhtiö eli Yhdysvaltojen Warner Bros on reagoinut sosiaalisessa mediassa positiivisesti fanien aloittamaan Barbenheimer-ilmiöön. Aiheesta kirjoittaa muun muassa Variety

Toissa viikonloppuna elokuvateattereissa ympäri maailman käynnistyi niin kutsuttu Barbenheimer-ilmiö, kun kaksi odotettua elokuvaa, Barbie ja Oppenheimer, saivat ensi-iltansa.

Valkokankaat vallanneet elokuvat käynnistivät ilmiön, jonka myötä somessa on levinnyt useita erilaisia fanien tekemiä Barbenheimer-kuvia, joissa elokuvien hahmoja on yhdistelty.

Somessa leviää esimerkiksi sellainen kuva, jossa Margot Robbien esittämä Barbie istuu Cillian Murphyn esittämän J. Robert Oppenheimerin harteilla ydinpommipilven edessä. 

Christopher Nolanin Oppenheimer-elokuva kertoo Hiroshiman ja Nagasakin "ydinpommien isän", fyysikko J. Robert Oppenheimerin tarinan. 

Japanissa kyseisen aiheen liittäminen "kepeään" Barbie-elokuvaan on aiheuttanut mielipahaa, sillä sen koetaan vähättelevän 1945 tapahtuneita tuhoisia ydinpommi-iskuja. 

Oppenheimer-elokuva ei ole myöskään elokuvateatterilevityksessä Japanissa eikä ole tietoa, milloin kyseinen elokuva on tulossa Japanin elokuvateattereihin. 

Otamme tämän hyvin vakavasti ja pyydämme, että Yhdysvaltain pääkonttori ryhtyy tarvittaviin toimiin. Pyydämme anteeksi niiltä, joita nämä ajattelemattomat teot ovat loukanneet, Japanin Warner Brosin Twitter-julkaisussa kirjoitetaan. 

Japanissa on myös otettu käyttöön Barbenheimer-ilmiötä kritisoiva ja boikotoiva #nobarbenheimer -hashtag, joka on kerännyt vähässä ajassa suuren suosion. 

Yhdysvaltain Warner Bros pahoittelee muun muassa Varietylle ja Deadlinelle lähettämässään viestissä sosiaalisen median reagointiaan fanien aloittamaan ilmiöön. 

Warner Brothers katuu sen viimeaikaista intensiivistä osallistumistaan sosiaalisessa mediassa. Studio pyytää nöyrästi anteeksi, viestissä sanotaan.

Lue myös:

    Uusimmat