Kansainvälinen autoliitto FIA on kaavaillut, että seuraavan sukupolven WRC-ralliautot maksavat huomattavasti nykyisiä vähemmän. Toyotan tallipäällikkö Tommi Mäkinen ei usko näihin suunnitelmiin.
Rallin MM-sarjassa on tarkoitus siirtyä hybridiaikakaudelle vuonna 2022. Paperille on jo muotoiltu tulevia teknisiä sääntöjä, joiden tarkoituksena on leikata autoihin kohdistuvia kustannuksia. Nykyisten WRC-autojen hinta starttaa noin 800 000 eurosta.
FIA:n rallipomo Yves Matton kertoi hiljattain, että uusien Rally1-luokituksen rallitykkien hintalapun pitäisi olla huomattavasti huokeampi.
– Tekemiemme laskelmien ja valmistajilta saamiemme tietojen perusteella vaikuttaa siltä, että pysymme samalla tasolla tavoitehinnan kanssa. Näiden autojen tavoitehinta on 500 000 euroa, Matton kertoi huhtikuussa.
FIA:n tavoite on kunnianhimoinen, mutta Toyotan tallipäällikkö Tommi Mäkinen ei usko sen toteutumiseen.
– Vaikka useisiin auton osa-alueisiin tulee kevennyksiä, hinnallisesti kokonaisuus on kalliimpi hybridiyksikön ja akun myötä. Kokonaispaketin hinta tulee lonkalta heitettynä kasvamaan, Mäkinen arvioi.
Sysäys kohti hybriditeknologiaan lähti autonvalmistajien puolelta. FIA:n tavoitteena on puolestaan tehdä sarjasta houkuttelevampi autonvalmistajille. Mutta houkuttelevatko tulevat säännöt muita valmistajia rallin MM-sarjaan? Siihen Mäkinenkään ei osaa antaa vastausta.
– FIA on nyt kaikkein suurimman haasteen edessä, kun joka suunnasta tulee painetta, että pitää tehdä näin ja näin. Mutta auto ei ainakaan tule yhtään halvemmaksi, Mäkinen painottaa.
Koronavirus on aiheuttanut kolhuja myös autoteollisuudelle. Siinä sivussa rallin MM-sarja on ajautunut vedenjakajalle, kun autonvalmistajat pohtivat markkinointikeinojaan. Tilannetta mutkistaa myös se, että MM-sarjan vuoden 2022 sääntöjä viimeistellään edelleen.
– Tässä on isot haasteet ja kysymykset edessä. Se on ihan varma juttu. Näin isoja juttuja ei ole aikaisemmin ollut rallin MM-sarjassa, Mäkinen sanoo.
Nykyisillä WRC-tiimeillä pitää kiirettä seuraavan sukupolven Rally1-autojen kehitystyön kanssa. Lopullisia sääntöjä odotetaan yhä, ja tiimit pääsevät käsiksi hybridiyksiköihin vasta ensi tammikuussa. Siitä on tasan vuosi kauden 2022 alkuun.
– Aikataulu on ihan realistinen, jos säännöt saadaan nopeasti nuijittua lopulliseen kuntoon. Kova pyristys siitä kuitenkin tulee, Mäkinen toteaa.
– Tarvittavat osat saadaan suunniteltua puolessa vuodessa uusiksi. Se vaatii toki porukkaa töihin, mutta meillä on onneksi ennestään vahva suunnitteluryhmä. Kyllä me pystymme auton tekemään, mutta kiirus sen kanssa tulee.