Toyotan pääjohtaja Akio Toyoda ja japanilaismerkin rallitallissa tallipäällikön tittelillä operoiva Jari-Matti Latvala suunnittelevat leikkimielistä rallikilpailua keskenään.
LUE MYÖS: Tämä Kalle Rovanperän poikkeuksellinen lausunto Ukrainan hädästä valloitti entisen rallipomon – "Hän avasi sydämeni"
Latvala vieraili viime vuoden loppupuolella Japanissa Toyotan pääkonttorissa ja tapasi samalla pääpomo Toyodan, jolla on erittäin lämpimät välit suomalaiseen. Latvala ja Toyoda pääsivät fiilistelemään yhdessä auton ohjaamossa, ja samalla japanilainen päätti heittää haasteen vieraalleen.
Toyoda kertoi Toyota Timesille aiemmin, että aikoo ajaa Latvalan kanssa kilpailun, jossa mitellään molempien kotimaissa. Latvala vahvisti asian MTV Urheilulle. Jos Latvala voittaisi, palkintona olisi viime kauden jälkeen MM-sarjasta poistunut Toyota Yaris WRC.
– Sellaista on puhuttu. Toivon, että joudun viivalle. Tietysti Akio saa päättää sen etumatkan. Se on minun kannaltani huono puoli, Latvala kertoo MTV Urheilulle.
Ideana on ajaa rallierikoiskoe sekä Suomessa että Japanissa. Koska Latvalalla rallikokemusta on rutkasti enemmän, saa Toyoda kisaan ennalta sovitun etumatkan. Alkuperäinen suunnitelma oli ajaa kilpaa Suomessa maaliskuussa ja Japanissa MM-rallin aikoihin loppuvuodesta.
Latvala kuitenkin epäilee, ettei Toyoda välttämättä ehdi maaliskuussa Pohjois-Euroopassa vierailla.
– Virallisesti ei ole mitään päätetty tai puhuttu uudestaan, ja homma on jäänyt vähän kesken. Uskon, että jonkinlainen kilpailu saadaan aikaiseksi. Itsellä on ainakin aika suuret intressit kisaamaan, jos siinä on palkintona WRC-Yaris, Latvala myhäilee.
Toyotan tallipäällikkö on myös avoimesti kertonut, että haluaa päästä kisaamaan uudella Rally1-hybridiautolla. Kyseessä olisi kuitenkin vain pieni kansallinen ralli, ei suinkaan MM-tason osakilpailu.
– Haaveissa se on. Haluaisin ajaa tällaisella nykyautolla ja päästä siihen fiilikseen. Olisi hienoa kokea, minkälainen se hybridi on oikeasti kisatilanteessa.
– Ei minulla ole tarkoituksena missään nimessä tehdä mitään comebackia MM-sarjaan, mutta jokin pienempi kisa olisi hieno juttu, jotta näkisi, miten auto kisatilanteessa toimii. Pääsin toki kokeilemaan autoa Japanissa, mutta se oli eri juttu. Olisi mukavampi jutella sitten kisatilanteessa kuskien kanssa, kun tietää, mistä puhutaan.